e5 mode wil kledij verduurzamen

Modeketen e5 mode heeft een recycleerbare collectie gelanceerd met het Close The Loop Planner-platform van Flanders DC en Vlaanderen Circulair. Alexander Talpe, de CEO van zowel e5 mode als de productiegroep ECG (European Clothing Group), neemt een duidelijk standpunt in voor ethisch ondernemen en een duurzamer kledingaanbod. Behalve aan de betaalbare en recycleerbare capsulecollectie 'Libelle' werkt de keten aan een duurzaamheidsverslag en sloot de productiegroep zich onlangs aan bij de Fair Wear Foundation. Ilse Roosens, kwaliteitsmanager bij e5 mode en ECG, geeft een woordje uitleg bij het volledige MVO-traject.

Wat is er gebeurd met de input van Flanders DC?

Ilse Roosens: “Enkele jaren geleden is Jasmien Wynants met de MVO-scan aan de slag gegaan bij e5 mode. Naar aanleiding van die scan kregen we een beeld van de initiatieven die liepen in de verschillende winkels en kantoren. In de dagelijkse bedrijfsvoering getuigden traditionele projecten van een maatschappelijk engagement dat al aanwezig was bij de medewerkers: de keuze voor gerecycleerd papier en fairtradekoffie, beperking van verpakkingen, recyclage van kapstokken … Op basis van de MVO-scan raadde Flanders DC ons aan om duurzaamheid te integreren in de ontwikkeling van onze kleding en daar systematisch over te communiceren. Hun advies was opgedeeld in duidelijke werkpakketten.”

Hoe hebben jullie het laaghangend fruit geplukt?

Ilse Roosens: “Samen met de facility manager en de logistiek manager hebben we deelgenomen aan een expertdag om duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering van de winkels, in onze magazijnen en op kantoor. Tijdens die dag konden de managers van diverse bedrijven die betrokken waren bij het project van ‘Close The Loop Planner’ specialisten bevragen over de hinderpalen bij de aankoop van duurzamere spullen. We konden er stappen vooruitzetten dankzij de ervaringen van experts in gelijkaardige bedrijven.”

Speerpunt in het advies van Flanders DC was de aanpak van de productontwikkeling. Niet eenvoudig, want dat ging recht naar het hart van jullie kernactiviteiten. Hoe pakten jullie dat aan?

Ilse Roosens: “Strategisch leek het ons het meest aangewezen om een afzonderlijke kledinglijn te kiezen, een zogenaamde capsulecollectie. Gelet op de uitdagingen van recycleerbaarheid kozen we een eenvoudige vormgeving, wat mooi tot zijn recht komt in een homewear-collectie. Daarom is er onder bezielende stimulans van Lien Bernaert, designer bij ECG, werk gemaakt van de volledige recycleerbaarheid van de Libelle homewear-capsulecollectie. Die aparte kledinglijn vormt een eenheid, waarvan stukken onderling combineerbaar zijn.”

Die productontwikkeling werd dus als een pilootproject opgezet bij de Libelle homewear-wintercollectie. Hoe zijn jullie daarvoor te werk gegaan?

Ilse Roosens: “Eerst en vooral hebben we de selectie van de basisstoffen beperkt tot organische materialen, zoals biokatoen of een combinatie van katoen en modal, een kunststof op basis van houtvezels. De materialen zijn bijna allemaal GOTS- en Fairtrade-gecertificeerd. Ten tweede heeft Lien al haar kennis en ervaring aangewend om de creatieve vormgeving van de kledij af te stemmen op de strikte criteria van de recycleerbaarheid. Onder het motto ‘less is more’ herbekeek ze de noodzaak van ritsen, esthetische koordjes en stikgaren, heeft ze de polyester stikdraad te vervangen door een recycleerbare, enzovoort. Intussen ligt de Libelle homewear-wintercollectie al enkele weken in de winkels. Voor onze productiemedewerkers was het best leerrijk. Ze voelen zich goed bij de ontwerpen, omdat de kledij modieus gemaakt is maar dan eenvoudiger. Iedereen wacht nieuwsgierig af of de klant er hetzelfde gevoel bij zal hebben in de winkel.”

In de pers is al gepubliceerd dat e5 mode een ‘circulaire’ collectie zou lanceren. Klopt dat niet?

Ilse Roosens: “Dat klopt inderdaad nog niet. De Libelle homewear-collectie is in principe wel volledig recycleerbaar, maar in de praktijk werkt de terugbrengfunctie naar de winkel nog niet. e5 mode was wel een van de eerste retailers in de kledingbranche die deelnam aan de Oxfam-acties om hun klanten aan te sporen om hun gebruikte kledij twee keer per jaar terug mee te brengen naar de winkel. Maar eigenlijk zijn we nu aan het bekijken op welke manier we een permanent inzamelsysteem van oude kledij kunnen opzetten, zodat het circulaire karakter van onze kleding toeneemt.”

Wat doen jullie op het vlak van de communicatie rond duurzaamheid?

Ilse Roosens: “Wij willen de duurzaamheidscommunicatie formaliseren en hebben ervoor gekozen om een duurzaamheidsverslag op te maken volgens de krijtlijnen van de internationale GRI- en ISO26000-standaarden. We hebben de ISO-standaard aangekocht als uitgangspunt en collega Anouk Mouton is er zich nu doorheen aan het werken. Het eerste duurzaamheidsverslag komt er binnenkort aan.”

Nog een ander takenpakket heeft betrekking op ketenbeheer. Daarvoor is de European Clothing Group in het voorjaar van 2018 lid geworden van de Fair Wear Foundation. Wat betekent dat in de praktijk?

Ilse Roosens: “Alexander Talpe is zowel CEO van e5 mode als ECG (European Clothing Group, n.v.d.r.). Die groep functioneert als een productieplatform van diverse kledingmerken. Meer dan de helft van de merken in de winkels van e5 mode komt van de ECG-groep. Het lidmaatschap aan de Fair Wear Foundation situeert zich op het niveau van die merken en beoogt het invoeren van de principes van eerlijke handel en schone kleren. Daarvoor engageert ECG zich om bij de productie van de eigen merken van e5 mode nog beter rekening te houden met de arbeidsomstandigheden van de kledingarbeiders. Het is een hele klus om onze leveranciers mee te krijgen in dat verhaal; we proberen ze zoveel mogelijk persoonlijk te betrekken. Het is ook niet evident om dat administratief rond te krijgen. Daar zijn we nu volop mee bezig. Op die manier willen we voorbereid zijn tegen de eerste audit van de FWF, die gepland is in april 2019.”

Jullie zijn intussen nieuwsgierig naar de reactie van de klant op de recycleerbare Libelle homewear-collectie. In welke mate speelt de kostprijs daarbij een rol?

Ilse Roosens: “Dat wou ik nog meegeven aan jullie lezers: de verkoopprijs is ongeveer gelijk gebleven, net als de marges voor de productie en retail. Daarom hopen we dat de verkoop van de recycleerbare homewear-collectie beter zal lopen dan vorige jaren. Ook al omdat Lien erin geslaagd is om het ecologische en recycleerbare aspect te laten aansluiten bij het gevoel van comfort, tijdloosheid en puurheid dat we nastreven met onze homewear-collectie. We hebben ook heel wat steun gehad van een Nederlandse leverancier die zelf veel ervaring heeft met de verwerking van biokatoen, al dan niet in combinatie met modal. Omdat we ons beperkten tot twee basisstoffen en minder opsmuk hebben gebruikt, konden we de prijs dus min of meer gelijk houden.”

Ontdek meer over het MVO-traject en Close The Loop Planner in het artikel over Café Costume.

Nog meer achtergrondinformatie vind je in het dossier over circulaire mode