Duurzame transportmodi in opmars?

We namen de afgelopen maanden het Vlaamse landschap van duurzaam transport en logistiek onder de loep. Daarbij kwamen we ook regelmatig kleine berichtjes tegen over organisaties die de stap zetten naar duurzaam transport. We bundelen ze.

De Bie Printing

Eerder kocht De Bie Printing twee elektrische wagens aan. Aanvullend zet het bedrijf verder in op  duurzame mobiliteit voor haar kleinere en snelle leveringen. De Bie Printing koos voor een milieuvriendelijke Opel Combo CNG. Deze overstap op een bestelwagen met aardgas betekent:

  • totaal geen uitstoot van fijn stof meer
  • minder CO2 uitstoot
  • minder motorgeluid
  • een veilige oplossing
  • én een goedkopere prijs per kilometer.

Patrick Borms

De Antwerpse binnenschipper Patrick Borms heeft het eerste volelektrisch voortgestuwd binnenschip in gebruik genomen. De MS Poolster wordt aangedreven door twee motoren van 600 KW die zelf op een dieselgenerator draaien. Een en ander moet een energiebesparing van 20 procent garanderen.

De Poolster is actief op de containervaart tussen Rotterdam en Antwerpen. Er wordt continu gevaren met twee ploegen voor rekening van de maatschappij Uden.

Binnenvaart Antwerpse haven

Energiegroep Engie baat de komende dertig jaar in de Antwerpse haven een alternatieve energiehub uit. Op de hub staat een tankstation met vloeibaar aardgas (LNG) voor de binnenvaart en vrachtwagens. Engie plant ook snelladers voor elektrische voertuigen.

De eerste fase van de hub moet gebruiksklaar zijn vanaf eind 2017. De haven zet met dit eerste vaste LNG-station voor schepen in Europa een belangrijke stap naar een milieuvriendelijker binnenvaart.