Duitse student wint vierde Philippe de Woot Award

Campagnebeeld Make it Work

Op 29 februari werd de vierde Philippe de Woot Award uitgereikt in de Antwerp Management School. De belangrijkste managementscholen in België willen met deze prijs bij bedrijven een grotere bewustwording creëren rond het toenemend belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Lara Obst, afgestudeerd aan University van Twente (NL) en de Technische Universiteit van Berlijn (DE), mocht de award in ontvangst nemen.

De Philippe de Woot Award is een tweejaarlijkse inter-university wedstrijd. De doelstelling is tweeledig:

  1. bewustwording creëren rond het toenemend belang van mvo
  2. jonge mensen stimuleren om anders te gaan nadenken over duurzaam ondernemen. De huidige studenten zijn immers de managers en ondernemers van morgen.

Recordaantal inzendingen

Deze vierde editie kende een recordaantal ingezonden thesissen. Deze werden bovendien vanuit heel de wereld ingediend.

Professor Luc Van Liedekerke lichtte het belang van deze award toe. “In de context van de enorme sociale en ecologische uitdagingen waar de globale economieën vandaag voor staan, moeten ondernemingen en academische instellingen in alle aspecten van het management werken aan innovatie, ondernemerschap, uitmuntendheid en kwaliteit. De masterscripties die deelnamen, helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de weg die we al hebben afgelegd en de weg die we nog moeten gaan. We moeten beste praktijken en mogelijke ruimte voor verbetering identificeren, om deze uitdagingen om te vormen tot opportuniteiten.”

De winnende scriptie van Lara Obst

Lara Obst kreeg de prijs voor haar Masterscriptie 'Utilizing the Business Model Canvas to Enable Sustainability Measurement on the Business Model Level. An Indicator Framework Supplementing the Business Model Canvas'.

Volgens de jury leverde zij in vergelijking met de andere drie finalisten de meest relevante en innovatieve bijdrage aan een betere bewustwording rond duurzaam zakendoen. Zij ontving een geldprijs van 3.000 euro, waarvan ze 1.500 euro moet investeren in een ecologisch of sociaal project naar keuze. Haar keuze viel op Ecosia.

“Ik ben erg blij dat ik met mijn winnende scriptie een positieve impact kan hebben. In eerste instantie door een gedeelte van de prijs te doneren aan een ecologisch project. Daarnaast door het toegankelijk maken van mijn framework van duurzaamheidsindicatoren. Zo help ik mensen bij het identificeren, meten en evalueren, waardoor hun duurzame impact kan verhogen”, aldus de winnaar.

Samenwerking managementscholen

De awardceremonie werd dit jaar georganiseerd door Antwerp Management School, in naam van een associatie van Belgische universiteiten en businessscholen, waaronder:

  • Universiteit Antwerpen
  • Solvay Brussels School
  • ICHEC Brussels Management School
  • Université Saint Louis Bruxelles
  • Université de Namur
  • HEC-Ulg
  • Louvain School of Management (UCL)
  • Vlerick Business School.
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
9 maart 2016
Terug naar boven
Terug naar boven