Design uit maatwerkbedrijven

Volmaakt verbindt ontwerpers en maatwerkbedrijven. Het project startte in Gent en breidt gestaag uit. “Wij willen kwalitatieve producten tonen en zo de perceptie rond sociale economie veranderen.”

De collectie van vzw Volmaakt is een buitenbeentje in de designwereld. “Wij brengen designers en maatwerkbedrijven met elkaar in contact”, duidt Valerie Bervoet. “Het oorspronkelijke idee, ‘Sociaal gemaakt’, heb ik kunnen realiseren met Ron Hermans, ex-directeur van het Gentse maatwerkbedrijf Labeur vzw. Die creatieve oproep bracht designers als Sep Verboom en Cas Moor samen met maatwerkbedrijven, zoals Labeur en Compaan.”
 
Het project, dat ontstond in de schoot van de stad Gent, ging op zoek naar innovatie bij maatwerkbedrijven. “We helpen die bedrijven, de vroegere sociale of ‘beschutte’ werkplaatsen, op vlak van productontwikkeling en vermarkting van zaken die bij hen gemaakt kunnen worden. Zo creëerden we een sociaal designlabel, dat duurzame collecties op de markt brengt. We geloven dat we met design heel wat impact kunnen creëren.”

We geloven dat we met design heel wat impact kunnen creëren.

Productielijnen van maatwerkbedrijven

Volmaakt maakte het haar missie om de perceptie rond maatwerkbedrijven te veranderen. “We kijken samen met designers naar de productielijnen, naar wat gemaakt kan worden. Zo kwamen we bijvoorbeeld in contact met ‘Weerwerk’ in Gent. Daar assembleren ze onder meer zekeringskasten. Ze weten dus hoe ze moeten omgaan met elektriciteit. Daarom hebben we iets gedaan rond verlichting. Dat project was een enorm succes en leidde logischerwijs tot nieuwe opdrachten van andere verlichtingsbedrijven.”
 
Lokaal produceren is een belangrijke troef, vindt Bervoet. “Wij vinden het erg belangrijk dat we weten waar iets gemaakt wordt. Als we een opdracht krijgen om iets te produceren, kijken we naar het dichtstbijzijnde sociaal economie-bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. We stellen ons dan ook de vraag of we het kunnen vermarkten. Iets kan mooi zijn en leuk om te maken, maar het moet op lange termijn ook renderen. We kijken met andere woorden niet alleen naar wat nu al gemaakt wordt, maar verkennen ook het commercieel potentieel.”
 
Het project startte zoals gezegd in Gent, maar Volmaakt trekt nu ook een project in Vlaams Brabant, met de steun van de provincie en de stad Leuven. “Daar denken we na over de afvalstromen, en hoe we die kunnen verwerken in nieuwe producten. We krijgen de laatste tijd heel veel vragen rond circulair werken. Zo gaan we nu ook kringwinkels begeleiden met hun afvalstromen, zodat ze die op termijn ook weer kunnen verkopen.”

Ideeën vermarkten

Vanwaar de ideeën komen? “Van overal. Soms zijn het spontane ideeën van designers, die vragen of Volmaakt er iets van kan maken. Designers Armand & Francine bedachten de verlichting die Weerwerk produceerde. Er kwam heel wat bij kijken: een productontwikkelaar, de nodige armaturen, een keuringsdossier, CE-certificering,… Dat moet allemaal in orde zijn. Als je het resultaat dan ziet: daar mag iedereen die erbij betrokken was apetrots op zijn.”
 
Volmaakt verkoopt zijn eigen creaties. “Dat is een leer- en groeiproces”, weet Bervoet. “Wij willen objecten verkopen in designwinkels of verkooppunten die ons verhaal onderschrijven. Ik bezoek potentiële distributiepunten en eigenlijk voel je meteen of de collectie er zou passen. Nu hebben we ook een webshop, en die is ook erg waardevol, want dan krijg je  rechtstreekse feedback rond producten en prijzen. De prijszetting is een hele uitdaging: online mag je bijvoorbeeld de leverings- en verpakkingskost niet vergeten!”

Webshop

Of het moeilijk was de webshop online te krijgen? “Nee, ik heb daarvoor mensen met kennis van zaken aangesproken.  We zijn trouwens heel low profile begonnen met die webshop. Er komt dan ook heel wat bij kijken: stockbeheer, levering,... Sommige items konden we zelf brengen of opslaan, maar tafels bijvoorbeeld waren logistiek een hele uitdaging.”
 
“De webshop groeit gestaag, maar mensen vinden ons eigenlijk via allerlei kanalen. Het mooiste vind ik als mensen naar ons toekomen omdat ze het object mooi vinden en dan het verhaal te weten komen. Maar het is even fijn als mensen het verhaal kennen en dan interesse hebben in onze creaties.”

Bijenhotels

Wat er nog in de pijplijn zit? “Eind september lanceren we een project rond bijenhotels, want meer bijenhotels boost de biodiversiteit. We gaan iets doen rond solitaire bijen. Iedereen kent de honingbij en de korven waarin die verblijft, maar eigenlijk zijn bijen die een eigen nestje bouwen minstens even belangrijk. Zij bereiken ook een breder planten- en bloemenspectrum.”
 
Bervoet is al enige tijd in dialoog met een bijenexpert en drie ontwerpers. “De voorwaarden voor een bijenhotel werden opgelijst en ze vertrekken elk vanuit hun ideeën over hoe zij een bijenhotel zien. Op de komende Contemporary Design Market in Tour & Taxis gaan we die bijenhotels voorstellen. Zo kunnen we het belang van bijen aantonen én mensen een mooi hebbeding aanbieden voor in de tuin.”