De komende jaren worden uiterst boeiend

“Nieuwe businessmodellen, toegespitst op circulariteit, zijn van levensbelang in onze sector.” Dat zegt Bruno Vermoesen, verantwoordelijk voor ‘Governmental Affairs for Circular Economy’ bij BSH Home Appliances. Het bedrijf, dat onder meer Bosch en Siemens onder zijn dak heeft, gaat daarbij volop voor ontzorging van de consument.

BSH is de grootste fabrikant van huishoudtoestellen in Europa. De elektro-afvalberg is de voorbije jaren fors toegenomen. “Ik kan evenwel met de hand op het hart zeggen dat fabrikanten van huishoudtoestellen heel veel duurzaamheidsinspanningen leveren. Uiteraard hebben we een voetafdruk, maar we doen er alles aan om die zo klein mogelijk te houden”, steekt Vermoesen van wal.
 
BSH heeft altijd zorg gedragen voor het milieu. “Toen ik hier begon te werken, en dat is ondertussen toch al 25 jaar geleden, merkte ik al veel aandacht voor duurzaam ondernemen. Men heeft hier zowel oog voor het milieu als voor sociaal gerelateerde aspecten. Misschien hebben we daar in het verleden wel te weinig over gecommuniceerd. De BOSCH Group bijvoorbeeld is anno 2021 volledig CO2-neutraal wat productie betreft.”
 
De industrieel ingenieur, die ook voorzitter is van de raad van bestuur van Recupel, staaft zijn uitspraken: “Ons volledig gamma koelkasten en diepvriezers werkt vandaag op natuurlijke koelmiddelen. We zijn van koeling op gehalogeneerde kool-waterstofgassen overgeschakeld naar natuurlijke gassen. We hebben dat later ook gedaan voor onze droogkasten met een warmtepomp. Zo konden we ook warmte produceren met natuurlijke gassen. Energie-efficiënt én milieuverantwoord!”

Herstelbaarheid van producten

Ook herstelbaarheid is een integraal onderdeel van het productontwikkelingsproces bij BSH. “We lassen bij de ontwikkeling van nieuwe producten altijd een fase in waarin onze service ook zijn zegje heeft. We hebben 80 erkende reparateurs in België en daarnaast ook externe partners die werken onder en buiten garantie. Als we iets nieuws introduceren, is het van het grootste belang dat zij het kunnen herstellen”, duidt Vermoesen.
 
BSH zet ook hersteldocumentatie online op zijn website. Je kan er bijvoorbeeld alle mogelijke wisselstukken bestellen. “We moedigen consumenten ook aan om zelf herstellingen te doen, uiteraard op voorwaarde dat ze geen gevaar lopen. We stellen daarom herstelkits samen waarbij de stukken worden geleverd met een uitleg, bijvoorbeeld een filmpje op YouTube…”

Circulaire economie-strategie

Los van de eigen inspanningen is er meer dan ooit aandacht voor duurzaamheid, merkt ook Vermoesen. “Dankzij een krachtig signaal vanuit Europa, dat de voorbije jaren kwam met het Circular Economy Action Plan, de Green Deal, de Fridays for future,… En er zijn nu ook de SDG’s van de Verenigde Naties, waarnaar ook wij ons oriënteren.”
 
Vermoesen verwijst daarbij naar hun ‘circulaire economie-strategie’. “We denken methodes uit om onze bedrijfsprocessen te verbeteren en formuleren doelstellingen, waar we nu ook indicatoren aan verbinden. Er is bijvoorbeeld een strategisch plan rond het gebruik van materialen en grondstoffen. Denk daarbij aan recycling, hergebruik en nieuwe businessmodellen.”

Nieuwe businessmodellen

BSH probeert op dit moment drie nieuwe businessmodellen uit. “Die tonen hoe we ons in de toekomst gaan gedragen op de markt. Voorlopig mikken witgoedfabrikanten op verkoop en daar stopt het dan.

Onze nieuwe businessmodellen gaan van verhuur, abonnementsformules tot pay per use.

“Met Papillon bijvoorbeeld verhuren we voor een periode van 10 jaar groot witgoed aan mensen die in armoede leven. Dat zorgt voor minder energie-armoede en wij bereiken klanten die we anders nooit zouden bereiken. Daarnaast is er ‘Blue Movement’ in Nederland. Je neemt dan een abonnement op een toestel en wij doen de rest. Het ging eerst om wasmachines en droogkasten, maar nu is het al uitgebreid met stofzuigers en andere apparaten.”
 
Er is ook nog ‘WeWash’. “Dat is een model waarbij we wasmachines en droogkasten in een pay per use-model aan de man brengen. Die toestellen staan dan in flatgebouwen, rusthuizen, hostels,… en kunnen dienen als wasserette. Het pilootproject daarvan was hier in Antwerpen, op de Stadswaag.”

Ontzorgen als prioriteit

BSH experimenteert dus volop met nieuwe werkwijzen om hun producten aan de man te brengen. Waarom ze dat doen? “Als we ze verkopen, zitten we in een zeer competitieve markt. Er zijn behoorlijk wat fabrikanten in witgoed, anders dan bij pakweg smartphones en televisies. De marges komen daardoor onder druk te staan. En als wij onze apparaten meer circulair zouden maken, heeft dat een invloed op de prijs.

Maar is circulariteit wel voldoende als USP?”
 
Het ontzorgen van de consument is volgens Vermoesen dé manier om het verschil te maken. “We garanderen nu dat een toestel tegen een maandelijkse vergoeding zal blijven werken. In het geval van Papillon bijvoorbeeld is dat 10 jaar. Je staat als particulier dus niet meer in voor de lasten, zelfs na de garantieperiode. De gemiddelde levensduur van onze apparaten ligt bovendien ver boven de 10 jaar.”

Materiaal in eigen beheer

De nieuwe formules zorgen ervoor dat BSH grondstoffen kan terugwinnen als hun toestellen end of life zijn. “In het huidige model kunnen we een technieker sturen als er een defect is, maar als men het toestel afdankt, zijn we het kwijt. In het beste geval komt het dan terecht bij Recupel, maar het inzamelpercentage van elektro is slechts 50 procent”, weet Vermoesen.
 
Door de verhuur blijven materialen en grondstoffen in eigen beheer. “We kunnen slijtagegevoelige onderdelen vervangen en zo het toestel een extra leven geven. En als dat niet meer de moeite blijkt, kunnen we het toestel ontmantelen en bepaalde onderdelen hergebruiken. Mogelijk kunnen we er ook andere toestellen mee herstellen. Als ook dat niet meer mogelijk is, wordt het toestel gerecycleerd”, aldus Vermoesen.

Opschalen en nog meer ideeën

Wat de toekomst brengt? “We gaan nu na hoe we de bestaande modellen kunnen opschalen. ‘Blue Movement’ breiden we uit naar Duitsland en ook ‘WeWash’ rollen we uit in verschillende landen. Dichter bij huis was Papillon oorspronkelijk alleen in West-Vlaanderen, met zo’n 100 toestellen. Er komt dit jaar een doorstart in Vlaanderen met meer dan 500 toestellen. Daarna willen we naar Brussel en naar Wallonië.”
 
Die uitbreiding heeft heel wat voeten in de aarde.

De bedrijfsprocessen veranderen gewoon. Zo leerden we bijvoorbeeld dat we ons IT-systeem moeten herdenken. Het is bedacht op verkoop, niet op verhuur. Als we dat gaan opschalen, kunnen we niet langer met spreadsheets werken”, glimlacht Vermoesen.

En er zit nog meer in de pijplijn. “Nieuwe businessmodellen, toegespitst op circulariteit, zijn volgens ons van levensbelang. In Oostenrijk willen we bijvoorbeeld kapotte toestellen inzamelen, ze herstellen en nadien weer verkopen. En in Italië gaat men woningen bouwen waarbij meteen zes huishoudtoestellen in de keuken staan. Je huurt die woning dan voor 4 jaar met een soort full service. De komende jaren worden uiterst boeiend”, besluit Vermoesen.