De Business Model Innovation Grid van Plan C groeit

In juni 2014 lanceerde Plan C, het transitienetwerk rond duurzaam materiaalbeheer, de Business Model Innovation Grid. Deze webtool geeft een overzicht van acht verschillende strategieën, verrijkt met 100 cases die de laatste maanden verder aangroeiden. Deze moeten bedrijven inspireren om duurzaam te groeien.

De grondstoffenrevolutie is op til. Grondstoffenprijzen pieken, de mondiale middenklasse breidt uit, de technologie maakt grote sprongen en consumenten laten meer en meer van zich horen. Het ontransparante lineaire model van neem, maak en dump heeft zijn beste tijd gehad. Nieuwe economische modellen en kansen maken steeds nadrukkelijker hun opwachting. Het was de aanleiding voor de creatie van de Business Model Innovation Grid.

Acht strategieën, 100 life business cases

De acht strategieën in de grid zijn onderverdeeld volgens drie categorieën:

  • technologie
  • sociaal
  • organisatorisch

De webtool geeft per strategie, waaronder bijvoorbeeld ‘optimalisatie’, ‘trage consumptie’ en ‘co-creatie’, de definitie en de positieve en negatieve impact ervan weer. Tal van voorbeelden met echte cases moeten de gebruiker een duidelijk beeld geven over een mogelijke plan van aanpak.

De Business Model Innovation Grid is het resultaat van onderzoekswerk door Nancy Bocken, Samuel Short, Padmakshi Rana and Steve Evans (University of Cambridge, Centre for Industrial Sustainability). Aangezien de webtool een groeiproces is, komen er nog cases bij op basis van feedback van de gebruiker.