foto boerenmarkt

Dat smaakt naar meer: Belgen geven 37% meer geld aan duurzame voeding

Uit de Monitor duurzame voedselkeuzes 2018 blijkt dat duurzame voedselconsumptie in Vlaanderen in de lift zit. In 2015 gaf de Belgische consument 429 miljoen euro uit aan duurzame voeding. In 2017 steeg dat bedrag tot 585 miljoen euro. Dat meldt VILT, het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw.

De term duurzame voeding verwijst naar voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. De monitor is een bijdrage aan het Landbouwrapport 2018, meer bepaald de achtste uitdaging “voedingspatronen gezonder en duurzamer maken”.

Hoewel het marktaandeel van bio klein blijft, zet de toenemende vraag zich voort. Ook duurzame vis scoort bij de Belgische consument: de consumptie is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. Verder is ook de rechtstreekse verkoop door landbouwers licht beginnen stijgen, na een jarenlange omzetdaling.

Die positieve evolutie in het aankoopgedrag van de Belg heeft te maken met een mentaliteitswijziging. De consument wordt zich bewust van het belang van duurzame voeding en wil ernaar handelen.

Toch blijft er sprake van een kloof tussen mentaliteit en gedrag, waarbij de kostprijs van duurzame producten een belangrijke rol speelt. Het is daarom essentieel dat consumenten beter geïnformeerd worden over een realistische kostprijs van duurzame productie.

Daarnaast moeten ook de producenten overtuigd worden van de kansen die het veranderende consumptiepatroon creëert. Want duurzaamheid is niet alleen een interessante marketingstrategie voor retailers én producenten, maar ook een zinvolle investering voor consumenten.

Gerelateerde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Beschikbare downloads
Gepubliceerd op
31 januari 2019
Terug naar boven
Terug naar boven