Dagboek Tapazz

Dagboek van een startup - deel 4

Tapazz is een startup die inzet op mobility as a service. Door wagens te delen met anderen, zijn er minder wagens nodig om meer mensen te bedienen. Het gevolg?

  • minder materiaalverspilling voor productie van stilstaande wagens
  • minder CO2-uitstoot
  • meer plaats voor open groene ruimtes.

Tapazz biedt in eerste instantie een online deelplatform aan. Hierop kunnen particulieren hun wagen verhuren aan anderen wanneer ze er zelf geen gebruik van maken.

“Naast particuliere wagens rijden er op de Vlaamse wegen ook een groot deel bedrijfswagens”, vertelt oprichter Maarten Kooiman. “Deze wagens staan gemiddeld meer dan 90% van de tijd stil. Hier willen wij ook iets aan doen. We gebruiken onze opgedane ervaring in de particuliere markt. Met Tapazz4Business willen we bedrijven laten kennismaken met een vorm van intern en bedrijfsoverkoepelend autodelen.”

In deze dagboekreeks leest u hoe Tapazz als start-up het duurzaam bedrijfsmodel uitrolt in de markt

Een dag in het leven van een zakelijk autodeler

We volgen een dag lang Tom Pennings, oprichter van het bedrijf Onsophic.

Tom, wat doet Onsophic eigenlijk?

Onsophic is een bedrijf dat opleidingen in ondernemingen efficiënter en goedkoper maakt. Dat doen we via data en technologie. Wij zorgen als het ware voor een eigen persoonlijke AI (artificial intelligence) coach voor elke werknemer via AI. Het bedrijf is opgericht in San Francisco door een aantal Silicon Valley-veteranen. We hebben sinds een tweetal jaren ook een vestiging op de Corda Campus te Hasselt.”

“Zelf pendel ik vier tot zes keer per jaar tussen mijn woonplaats in San Francisco en onze kantoren in Hasselt. Ik doe dan de opvolging bij bestaande en toekomstige klanten en ons development en support team in België.”

Waar ga je vandaag naartoe?

“Vanmiddag heb ik een aantal vergaderingen in Brussel en Mechelen. Vanavond volgt een prospect diner in het centrum van Antwerpen. Daarna keer ik terug naar mijn hotel in Leuven voor een drankje met toekomstige werknemers.”

Voor welke wagen heb je gekozen?

“Via mijn iPhone boekte ik de Audi A4. Die werd meteen bevestigd. Geen zoektocht naar een autoverhuurkantoor, papieren en verzekeringen. Time is money!”

Hoelang denk je de wagen te gebruiken? (km/uur)

“Vanmorgen nam ik de trein vanuit Leuven voor de team huddle in Hasselt. Vermits ik vandaag meer mobiel moet zijn boekte ik een deelwagen voor de volgende 24 uur. Aangezien ik zelf geen wagen in België heb, is dit voor mij een ideale oplossing.”

Waarom koos je voor een deelauto via ons systeem?

“De Corda Incubator biedt via Tappazz een aantal deelauto’s aan die beschikbaar gesteld worden aan de inwoners. Omdat het boeken erg eenvoudig is en de wagens vrijwel onmiddellijk beschikbaar zijn, vormt het een flexibele aanvulling voor mijn gebruik van het openbaar vervoer.”

Wat zijn volgens jou de voordelen tegenover een eigen wagen?

“Voor mij persoonlijk is het de ideale hybride-oplossing tussen werken op het openbaar vervoer, en snel en flexibel vergaderen over het hele land.”

Wat wil je zeker nog delen over jouw ervaring met autodelen?

“Een wagen delen wordt meer en meer de toekomst, zeker in dichtbevolkte gebieden zoals steden en bedrijvencentra. De bedrijfswagens in België zorgen ervoor dat vervoer in België een ware nachtmerrie geworden is. We staan allemaal samen uren in de file en dit leidt enkel tot frustraties, burn-out en minder tijd met het gezin.

Betrouwbaarder openbaar vervoer aangevuld met een wagen die snel en eenvoudig beschikbaar is in je buurt of aan het werk, is een veelbelovende oplossing.

Net als Tom zijn er steeds meer mensen die liever een wagen boeken wanneer ze deze nodig hebben dan voltijds de kosten en lasten van een (extra) eigen wagen mee te dragen.

Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
21 augustus 2017
Terug naar boven
Terug naar boven