Dagboek Tapazz

Dagboek van een startup - deel 3

Tapazz is een startup die inzet op mobility as a service. Door wagens te delen met anderen, zijn er minder wagens nodig om meer mensen te bedienen. Het gevolg?

  • minder materiaalverspilling voor productie van stilstaande wagens
  • minder CO2-uitstoot
  • meer plaats voor open groene ruimtes.

Tapazz biedt in eerste instantie een online deelplatform aan. Hierop kunnen particulieren hun wagen verhuren aan anderen wanneer ze er zelf geen gebruik van maken.

“Naast particuliere wagens rijden er op de Vlaamse wegen ook een groot deel bedrijfswagens”, vertelt oprichter Maarten Kooiman. “Deze wagens staan gemiddeld meer dan 90% van de tijd stil. Hier willen wij ook iets aan doen. We gebruiken onze opgedane ervaring in de particuliere markt. Met Tapazz4Business willen we bedrijven laten kennismaken met een vorm van intern en bedrijfsoverkoepelend autodelen.”

In deze dagboekreeks leest u hoe Tapazz als startup het duurzaam bedrijfsmodel uitrolt in de markt.

Stap voor stap in de juiste richting

In deel 2 van de Dagboekreeks las u hoe Tapazz te werk is gegaan om feedback te verzamelen onder de testgebruikers op de INCubator. In dit deel Staat de verwerking van de feedback centraal. Het opzet? Komen tot een nog gebruiksvriendelijkere “mobility as a service” oplossing.

Een eerste voorbeeld van feedback die we verwerkten gaat over de filterdetails. In onze applicatie kun je naast het filteren op locatie ook filteren op het type voertuig en op de prijs. Maar deze knop stond rechts onderaan in een hoekje, naast onze help button. Hierdoor zagen veel mensen deze knop niet meteen.

Verschuivingen interface

Na het opstellen en onderzoeken van een aantal mockups besloten we vervolgens de filterdetails te verplaatsen naar de linkerbovenhoek naast de search button. De extra filteropties vertonen we niet langer in een apart scherm. Ze schuiven nu over de wagens in de hoofdpagina. Zo zijn ze gemakkelijk door de gebruiker aan te passen.

Een tweede punt dat ons opviel door naast de mensen te zitten wanneer ze hun eerste boeking maakten was dat bepaalde knoppen in het hoofdmenu rechtsboven soms tot verwarring konden leiden. In het hoofdmenu stonden enkele knoppen die relevant zijn voor de particuliere markt, maar in deze Tapazz4Business setting eigenlijk niet. Daarom besloten wij deze knoppen uit het hoofdmenu te halen in de 4Business applicaties. Op die manier veroorzaken ze geen onnodige verwarring meer.