Dagboek Tapazz

Dagboek van een startup - deel 1

Tapazz is een startup die inzet op mobility as a service. Door wagens te delen met anderen, zijn er minder wagens nodig om meer mensen te bedienen. Het gevolg?

  • minder materiaalverspilling voor productie van stilstaande wagens
  • minder CO2-uitstoot
  • meer plaats voor open groene ruimtes.

Tapazz biedt in eerste instantie een online deelplatform aan. Hierop kunnen particulieren hun wagen verhuren aan anderen wanneer ze er zelf geen gebruik van maken.

“Naast particuliere wagens rijden er op de Vlaamse wegen ook een groot deel bedrijfswagens”, vertelt oprichter Maarten Kooiman. “Deze wagens staan gemiddeld meer dan 90% van de tijd stil. Hier willen wij ook iets aan doen. We gebruiken onze opgedane ervaring in de particuliere markt. Met Tapazz4Business willen we bedrijven laten kennismaken met een vorm van intern en bedrijfsoverkoepelend autodelen.”

In deze dagboekreeks leest u hoe Tapazz als startup het duurzaam bedrijfsmodel uitrolt in de markt.

Bedrijfswagens staan wel degelijk stil

“We deden hierrond een marktonderzoek. Wij merkten daarbij dat veel bedrijven en bedrijfsterreinen goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Maar omdat de werknemers zich vaak moeten verplaatsen, hebben ze toch die auto nodig om naar het werk te komen. Voor de werknemers die dat eigenlijk liever met de fiets of het openbaar vervoer willen doen, is dat erg jammer.  Daarnaast is het natuurlijk ook heel kostelijk voor de werkgever om voor iedereen een bedrijfswagen te voorzien. Zeker wanneer die 90% van de tijd stilstaat.”

Om dit probleem aan te pakken is Tapazz op zoek gegaan naar de ideale partners voor een pilootproject. En die vonden ze in de Corda INcubator in Hasselt en groep Delorge.

“De Corda INcubator is dé plaats voor startende ondernemingen in de technologie- en services sector. Hier zitten ruim 200 jonge ambitieuze mensen verdeeld over zo’n 50 bedrijven samen. De Incubator bevindt zich in een prachtig modern gebouw in het midden van de Corda campus, een bedrijfsterrein waar al met al zo’n 3.000 mensen in de technologiesector werken.”

Groep Delorge is een snel groeiende garage groep uit Limburg die innovatie hoog in het vaandel draagt. Ze staan mee aan de basis van dit project. Dankzij hen hebben we drie moderne, nieuwe wagens kunnen voorzien die we gedurende de projectperiode inzetten.

Wagens onder de aandacht

Tapazz wilde de nodige aandacht vestigen op dit project om zo ook meer feedback te kunnen verzamelen. Ze bestickerden in samenwerking met de projectpartners de wagens met een opvallend kleurrijk design. Daardoor vallen ze goed op tussen alle andere wagens.

“We wilden deze wagens extra in de aandacht zetten op de Campus. In samenwerking met de directie plaatsten we ze op zeer zichtbare plaatsen rondom de Corda Campus. Daardoor kwamen er meteen geïnteresseerde vragen van de INcubator-leden. Maar ook van de andere bedrijven op het terrein van de Corda Campus. Ze stonden gedurende de eerste week voor het gebouw van Corda 1. Alle bewoners van dit gebouw zagen zo bij het in- en uitgaan de wagens. En daarna plaatsten we wagens in het centrale park voor de ingang van de kantine. Hier komen dagelijks zo’n 3.000 mensen eten.”

“Naast de publiciteit op het terrein zelf, verstuurden wij ook een persbericht. Dat werd enthousiast onthaald. Het resulteerde in een artikel in verschillende lokale bladen.”

Betrekken iNcubator-leden

“Uiteindelijk gaat het ons natuurlijk vooral om het actief betrekken van de iNcubator-leden zelf. Hiervoor hebben we dan ook via interne social mediakanalen de eerste berichten gepost. Deze groep van jonge innovatieve collega go-getters zijn de ideale testgroep om een dergelijk vernieuwend project te testen en het samen te brengen tot een stateoftheartoplossing. We maakten voor ieder van hen een account aan. Het testen is nu volop bezig.”

In het volgende dagboek vertelt Maarten Kooiman hoe het testen verloopt. En hij geeft de eerste gebruikersfeedback mee.

Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
15 maart 2017
Contactpersoon
Terug naar boven
Terug naar boven