Dagboek van een stakeholdertraject - deel 4

"Hoe kunnen we ons sociaal engagement structureel verweven in onze missie en visie?" Die vraag zette Switch, de grootste Apple-verdeler van België, dit jaar aan tot de eerste stappen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Na een participatief traject met zijn stakeholders, rolt het retailbedrijf in 2016 zes mvo-projecten uit rond gezondheid, talentontwikkeling, energieverbruik, mobiliteit, samenwerking met andere organisaties en klantentevredenheid.

MVO Vlaanderen belicht gedurende de volgende maanden de leermomenten van dit stakeholdertraject. Een dagboek van een stakeholdertraject zo u wil.

Deel 4: Mvo Summit

Op dinsdag 27 oktober 2015 vond de Switch Mvo Summit plaats. De doelstelling? Met zoveel mogelijk mensen dromen over en werken aan een duurzame Switch. Dat moest op het einde van de dag uitmonden in concrete projecten en projectgroepen rond vooraf bepaalde thema’s:

  • gezondheid en fitness op de werkvloer
  • talentontwikkeling
  • energieverbruik
  • mobiliteit
  • duurzame klantenrelaties
  • samenwerking met anderen (ngo’s, vzw’s, andere bedrijven).

Duurzaam kader

De Mvo Summit speelde zich af in Urban City, een locatie in Antwerpen met een duurzaam karakter. De genodigden werden onthaald met een gezond ontbijtbuffet. Cateraar Loes en Krikke staat bekend om hun voorkeur voor lokale producten. Wie er allemaal aanwezig was? Medewerkers, leveranciers, en B2B- en retailklanten. In totaal nam er een vijftigtal mensen vrijwillig deel.

Programma

De dag begon met een ‘discovery’ fase. Deelnemers gingen eerst per twee en dan per tafel met elkaar in gesprek over de sterktes van Switch. Ze mochten hierover een ervaring delen. De resultaten werden daarop plenair gedeeld met de andere tafels. Deze sterktes waren het startpunt van de dag.

Enkele sterktes:

  • je voelt je meteen thuis bij Switch
  • familiaal gevoel
  • humor op het werk
  • bewuste omgaan met (klad)papier
  • ecologische draagtassen
  • CNG bestelwagen
  • investering in onderwijs
  • klantgericht
  • eerlijk en betrouwbaar.

Hierna volgde de ‘dream’ fase, waarbij de deelnemers mochten dromen over hoe de meest duurzame Switch er zou uitzien in 2025-2035. Elke tafel dacht ook na over hoe deze dromen werkelijkheid konden worden. Dit alles kreeg vorm via een mindmap.

Enkele resultaten:

  • zelfsturende medewerkers
  • flexibele uren en werkplekken
  • gezonde lunch
  • honderd procent zelfvoorzienend in elektriciteit
  • digitale facturen, prijskaartjes, leverbonnen, …
  • elektrisch wagenpark
  • winkel als ontmoetingsplaats
  • digital teaching
  • mvo vanuit m.

Als laatste volgde de ‘design’ fase. De eerste stap was een worldcafé. De bedoeling was om ideeën te verzamelen en suggesties en pisten scherper te krijgen. Elke tafel kreeg een mvo-thema. Deelnemers konden kiezen aan welke tafel ze wilden deelnemen. Zij gaven binnen een beperkte tijd zoveel mogelijk wenselijke acties, bedenkingen, opmerkingen en suggesties. Na een signaal konden de deelnemers wisselen van tafel om verder te bouwen op de resultaten van de vorige sessie. Het proces herhaalde zich tot alle groepen elk thema hadden behandeld.

In de volgende stap kregen de deelnemers de kans om een project verder uit te werken. Ze vulden een projectformulier in en presenteerden in groep het eindresultaat en hoe ze dit in praktijk wilden zetten.

Projecten

De Mvo Summit bracht zo zes concrete projecten voort:

  • samenwerken met andere organisaties: Powered by Switch
  • mobiliteit: Switchvélo
  • gezond & fit: Switch Fit
  • talentontwikkeling: Switchfactor
  • energie: Switchoff

“We zagen veel enthousiasme tijdens de dag”, vertelt HR-directeur Carl Praet. De Mvo Summit had ook merkbaar een impact op onze leveranciers, klanten en partners. Ze vonden het heel verrijkend. Een signaal dat we ze zullen blijven betrekken in de toekomst.”

“Ik denk dat we het geitenwollensokkenverhaal hebben kunnen afzwakken. Mvo moet je nuchter bekijken. Dat er veel gelachen werd? Je moet met humor in debat kunnen gaan. Dat geldt ook voor de directieleden. Het geeft een beetje onze cultuur weer. Iedereen neemt en geeft verantwoordelijkheid. Ik merkte ook een veranderingsbereidheid. Misschien heeft dat met de uitstraling van ons product te maken. Het speelt zeker in ons voordeel.”

“Wat ik van de uiteindelijke projecten vond? Ze zijn braaf, maar zeker een stap in de juiste richting. Ze zijn realistisch en je moet ergens beginnen. Het project dat voor mij het meest opviel, was de Switchfactor. Planet en profit zijn logische thema’s, maar blijkbaar zijn er toch veel van onze mensen bezig met human resources. Het is voor mij natuurlijk leuk dat er een project rond is.”

In deel vijf belichten we de verschillende thema’s in detail.