Community Day Plan C: is een circulaire economie de toekomst?

Tijdens de Plan C Community Day op 6 november stond deze vraag centraal. Concrete cases over de kansen voor bedrijven kwamen aan bod. Sprekers uit verschillende bedrijfstakken deelden hun verhaal over vallen en opstaan. Maar het was vooral keynote spreker Marga Hoek die de zaal in beweging bracht.
 

De Nederlandse Marga Hoek schreef het boek ‘Zakendoen in de nieuwe economie’, dat verkozen werd tot het Nederlands Managementboek van het Jaar. Ze roept bedrijven hierin op om mee te zoeken naar de oplossingen voor cruciale mondiale vraagstukken, zoals honger, droogte, vervuiling,… “Een transitie naar business with a purpose is nodig”. (Lees er meer over in het interview met Marga Hoek op de website van Plan C).

En dat het een stukje sneller mag gaan, maakte ze ook met gezonde Nederlandse flair duidelijk aan het publiek tijdens de Community Day. Al duurde het even vooraleer de wat timide Vlamingen in de interactieve modus schoten. Wie wel meteen bij de pinken bleek te zijn, was Kim Tjoa. Hij is zaakvoerder van FLOOW2, een deelmarktplaats voor bedrijfsmateriaal en -diensten. (Lees ons gesprek met Kim Tjoa.)

Nieuwe monopolies en supermachten

Als we weggaan van bezit en we alles wat we nodig hebben gaan gebruiken of ‘ecorenten’, dan moet er toch iemand zijn die produceert en verhuurt? En creëert dit niet opnieuw monopolies en supermachten? Een terechte bedenking uit de zaal.

Marga Hoek gaf toe dat nog niet alles over deze nieuwe economie is uitgeklaard. Volgens haar is het een zoekende weg naar een nieuw economisch model, met vallen en opstaan. Lokale activiteiten, coöperatieven en ‘Small is the new big’ zijn de tendenzen die zich moeten koppelen aan ecorenten.

Prikkelende Nike-innovaties

Bart Stevens, Vice President van Nike Operations Europe, liet het publiek kennismaken met Nike’s ‘just does’. Hun focus op de ecologische voetafdruk leidde tot enkele productinnovaties. Zo zijn er de Flyknit-schoenen en het gebruik van petflessen voor materiaal en kleding.

Er loopt ook een proefproject om kleding te kleuren zonder water, maar met CO2. Het is niet alleen beter voor het milieu, maar het zorgt blijkbaar voor betere kleuren, en dus voor een beter product.

Wat met circulaire economie? Nike ontwikkelde een designapp voor kleding en schoenen die meer duurzame keuzes mogelijk moet maken. Deze app is nu voor iedereen beschikbaar in de iTunes Store.

Urban mining klinkt beter

Didier Pierre, CEO van Nearly New Office Facilities, doet stof opwaaien in de wereld van de kantoorinrichting. Net als bij Nike was aandacht voor de ecologische voetafdruk het startpunt van een nieuwe business. Een oefening die de overheid aan alle bedrijven zou moeten verplichten, vindt de sociaal duurzaam ondernemer.

Zijn bedrijf slaagt er nu in om producten en gerecycleerd kantoormeubilair en -inrichting goedkoper aan te bieden mét tot negentig procent minder CO2-uitstoot. Alleen zou hij ‘recyclage’ liever urban mining noemen. Dat klinkt niet zo ‘inferieur’.

Om de vijf jaar vinden ze hun werking en bedrijf opnieuw uit. Hiermee realiseren ze een vijfjaarlijkse verdubbeling van hun omzet. De onderneming van de toekomst moet flexibel zijn, klonk het besluit.

‘If you can’t open it, you do not own it’

Of het principe van iFixit. Matthias Huisken, Managing Director van iFixit Europe, toonde hoe een startup het neem-maak-dump-systeem kan 'hacken' en er nog geld mee kan verdienen ook. iFixit verdeelt gratis fotomanuals voor de herstelling van de meeste gangbare IT- en elektrotoestellen.

Elk product halen ze zelf uit elkaar. Hiermee tonen ze aan hoe repareerbaar (en duurzaam) een product is. Sommige toestellen zijn moeilijk te herstellen (Apple), anderen des te eenvoudiger, omdat er vanaf het ontwerp van deze toestellen rekening mee werd houden.

Een mooi voorbeeld is de Fairphone, een duurzame telefoon, gemaakt in goede werkomstandigheden en uit duurzaam verkregen grondstoffen.