Colruyt lanceert ecoscore

De nutriscore, het gezondheidslabel dat enkele Belgische supermarkten lanceerden in 2019, kwam als geroepen voor consumenten die wilden weten hoe gezond bepaalde voedingsproducten zijn.

De Colruyt-groep past dat scoresysteem nu toe op een ander domein. En met succes: binnenkort lanceert de groep een ecoscore die aantoont hoe zwaar een product het milieu belast.

Het systeem zal net als de nutriscore werken met een schaal van A tot E, waarbij A de score is voor producten met een weinig negatieve impact op het milieu en E de score voor weinig duurzame producten.

Data, data en nog eens data

Om een betrouwbaar systeem op poten te zetten, zijn er uiteraard gegevens nodig. Daarvoor vertrouwt Colruyt op de Franse databank Agribalyse, die informatie over 2.500 productsoorten bevat, verdeeld over 17 parameters zoals CO2-uitstoot en bodemverzuring. Op basis van die gegevens bepaalt Colruyt hoe zwaar elk product weegt op het milieu.

Maar dat is nog maar de eerste stap. Vervolgens wordt er specifiekere informatie toegevoegd, bijvoorbeeld erkende labels, of de verpakking recycleerbaar is en waar de fabriek ligt. De combinatie van al die gegevens bepaalt de uiteindelijke score van het product.

Stapje voor stapje

Het verzamelen van al die informatie is een huzarenstukje. Het spreekt dan ook voor zich dat de ecoscore niet meteen beschikbaar zal zijn voor alle producten in de rekken van Colruyt. De ecoscore is eerst beschikbaar voor 2.500 producten van het huismerk Boni en er zal in verschillende fases gewerkt worden.

De eerste fase is digitaal, wat betekent dat klanten de barcode van producten kunnen scannen met de app SmartWithFood. Volgend jaar zal de ecoscore op de verpakking van Boni-producten geprint worden, naast de nutriscore. Een ecoscore voor groenten en fruit is voorlopig nog toekomstmuziek, want per seizoen verschilt hun afkomst sterk.

Volgt de overheid?

De Belgische overheid staat achter het project, maar heeft er niet aan meegewerkt. Drie jaar geleden werd de nutriscore echter een succes dankzij politieke steun, dus het is niet onwaarschijnlijk dat de regering na verloop van tijd ook haar schouders zal zetten onder dit duurzaamheidsinitiatief.

Een duurzaam duwtje in de rug

Momenteel staat Colruyt dus alleen in de ontwikkeling van het op data gebaseerde systeem, dat op een transparante manier laat zien hoe duurzaam een product is.

De groep ziet het daarom niet minder groots: ze wil niet alleen een voorbeeld zijn voor de supermarktsector, maar hoopt ook dat de ecoscore leveranciers van vervuilende producten een duwtje in de rug zal geven om te investeren in duurzamere oplossingen.

Zo heeft het systeem twee voordelen: de transparantie voor de consument zal uiteindelijk leiden tot een groter aanbod van duurzame producten.