Brochure rond samenwerking lokale producenten en supermarkten

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat samenwerkingen tussen lokale producenten en supermarkten stimuleren. De federatie lanceert hiervoor een brochure. Deze stelden ze voor op de landbouwbeurs van Libramont.

Volgens Dominique Michel, ceo van Comeos, hebben lokale producten verschillende voordelen.

“Door lokaal te kopen, steun je een lokale producent en de lokale economie. Producten moeten minder ver getransporteerd worden. Dat heeft een positieve impact op de mobiliteit en het milieu. Steeds meer consumenten en handelaars zijn zich bewust van deze voordelen.”

Vlees in supermarkt overwegend Belgisch

Lokale producten in Belgische supermarkten zijn nu al te herkennen aan de Belgische vlag.

“Als we per productcategorie gaan kijken, zien we dat 99 procent van het varkensvlees in de supermarkten Belgisch is. Voor runds- en kalfsvlees is dit 95 procent, voor ‘ander vlees’ 77 procent. Melk (91 procent) en eieren (80 procent) zijn ook overwegend Belgisch.”

Brochure met stappenplan

Ook handelaars willen blijkbaar nog sterker inzetten op regionale producten. Daarom organiseerde Comeos op de landbouwbeurs van Libramont een seminarie. Ze stelden er hun brochure voor die de samenwerking tussen regionale producenten en handelaars moet aanmoedigen.

“De brochure legt aan landbouwers uit welke stappen ze moeten doorlopen om hun producten aan handelaars en aan winkelketens te verkopen. We geven een overzicht van de contactpersonen bij verschillende winkels”, aldus Dominique Michel.