Breng de globale, duurzame visie op lokaal niveau

Onlangs nam CWS Vendor over. Een overname die paste in de strategie om vanuit één enkele circulaire aanbieder de best denkbare oplossingen voor een betere hygiëne en veiligheid te bieden aan de gehele Europese markt.

“We deelden onze basisdienstverlening én onze visie op het circulaire. Wij denken namelijk voor elk bedrijfsproces in cirkels en betrekken daar zoveel mogelijk mensen bij.”

Vandaag de dag bedient CWS ruim 16.000 bedrijven en instellingen in 16 landen. CWS biedt innovatieve, duurzame en digitale oplossingen om de gezondheid, veiligheid en bescherming van hun klanten en medewerkers te verbeteren. “In alles wat we doen, is duurzaamheid de sleutel. We denken voor elk bedrijfsproces in cirkels en beogen een lange levensduur voor onze producten”, vertelt Thalia van Mensvoort, QHSE manager bij CWS.

CWS is gegroeid vanuit de kledingindustrie. “Al in 1899 bedacht onze oprichter een verhuurconcept voor kledij. Vooraleer die naar een volgende klant ging, moest ze gereinigd worden en soms ook gerepareerd. Dat proces, een circulair proces, hebben we altijd hoog in het vaandel gedragen.”

Bedrijven met duurzame footprint

Intussen gaat het al lang niet alleen meer over bedrijfskledij. Later is er ook de dienstverlening voor sanitaire hygiëne, vloerverzorging en clean rooms aan toegevoegd. “In elke divisie blijven we vernieuwen, bijvoorbeeld op gebied van antistofmatten. We gebruiken zoveel mogelijk gerecycleerd materiaal uit PET-flessen. Er bestaan ook al matten die een signaal geven als ze vernieuwd moeten worden”, legt van Mensvoort uit.

CWS levert ook herbruikbare kleding en toebehoren aan bedrijven met een "clean room", onder andere in de farmaceutische industrie. Daar is contaminatiecontrole essentieel bij de productie van steriele geneesmiddelen. “We hebben een harde doelstelling: in 2024 willen we dat 90% van alle producten van duurzaam materiaal zijn. Zowel onze producten als onze leveranciers worden daarvoor onder de loep genomen. Het is noodzakelijk dat leveranciers onze duurzame visie delen.”

Bedrijfskledij, handdoeken en antistofmatten

Recycleren van textiel vormt een uitdaging. “We hebben gezien dat onze oudere collecties niet gemakkelijk gerecycleerd konden worden. Dat komt dan onder meer door logo’s die gepatcht werden. Dat hebben we dan ook veranderd in ons proces: we zorgen er nu voor dat de logo’s worden geborduurd, zodat ze gemakkelijk te verwijderen zijn. Oude technologieën zijn dus zeker nog bruikbaar”, weet van Mensvoort.

In haar duurzaamheidsrapport neemt CWS de Sustainable Development Goals op om bij te dragen aan de klimaatcrisis. De firma laat zich ook doorlichten op vlak van CO₂-uitstoot. “We stellen ons doelen op dat vlak en vragen ook jaarlijks een doorlichting. Externe experts bekijken dan welke maatregelen we al treffen en hoe we daarin kunnen verbeteren. We betrekken ook de toeleveringsketen daarbij en kijken naar alternatieven”, duidt van Mensvoort.

Netwerkdenken

Volgens van Mensvoort is het bijzonder belangrijk om aan netwerkdenken te doen.

Beginnen aan MVO is helemaal niet zo ingewikkeld, maar je mag het niet alleen willen doen. Je werkt best samen met andere bedrijven die intrinsiek gemotiveerd zijn om te luisteren: wat heeft gewerkt, wat past er bij jullie bedrijf en ook: wat niet? Daarbij is het van cruciaal belang dat niet alleen de dienst Duurzaamheid, maar ook het directie- en managementniveau mee is.

CWS is een onderdeel van een aantal netwerken, zoals de Federatie van de Belgische Textielverzorging (FBT - België) en de European Textile Service Association (ETSA). “Daar kan je echt veel uit leren. Er zijn heel veel onderwerpen die niet alleen in onze sector, maar in het algemeen spelen. MVO Nederland verbindt ook bedrijven en organisaties die kunnen leren van elkaar. Het is mooi om zien hoe ook de concullega’s stappen hebben gezet.”

Medewerkers op één

Wat kan zij nu al meegeven aan bedrijven die duurzaam willen ondernemen? “Een van de voornaamste dingen die ik heb geleerd, is dat alle medewerkers dienen te begrijpen dat elk proces, hoe klein ook, belangrijk is. Daarom legden we het afgelopen jaar meer dan ooit de nadruk op onze medewerkers.”

Er is zeker geen gebrek aan motivatie op de werkvloer, merkt van Mensvoort op. “Integendeel: onze werknemers zijn zeer gedreven en beogen ook meer duurzaamheid.

Maar ik snap het wel: jaar en dag hebben ze volgens een bepaalde methode gewerkt. Als die verandert, dient men te benoemen waarom. Het is aan ons om een alternatief aan te bieden en dat goed uit te leggen. We moeten daarbij inspelen op de intrinsieke motivatie. Dat is een continu proces - we leren nog elke dag bij.

“Globale duurzame visie lokaal brengen”

Verandering is altijd moeilijk, en men spreekt soms een heel andere taal op directieniveau dan op de werkvloer. “In vakjargon praten heeft geen zin. We hebben daarbij geleerd van andere bedrijven. Daarom brengen we onze boodschap nu zoals op sociale media: we maken het visueler, concreter ook.”

Opmerkelijk: voor verschillende divisies voorzien ze bij CWS een andere insteek. “De toon van onze boodschap kan zelfs verschillen van provincie tot provincie. Je dient aan te sluiten bij de regio waarin je werkt: een globale boodschap lokaal brengen. Om bruggen te kunnen bouwen is het daarbij belangrijk om termen te gebruiken die je normaal zou gebruiken als je ons verhaal aan vrienden of familie zou uitleggen.”

Wat brengt de toekomst voor CWS? “We zijn goed op weg om onze ambities te realiseren. Dat willen we aantoonbaar maken met verschillende certificeringen: ISO 14001 rond duurzaamheid, ISO 45001 rond gezondheid en veiligheid... Daarnaast willen we evolueren naar CO₂-neutraliteit. Daar gaan we binnenkort ook weer doelstellingen rond formuleren. Alleen zo kunnen we marktleider blijven”, besluit van Mensvoort.