BLeie en Resoc Kempen slepen ‘nv gezond award’ in de wacht

Woensdag 25 september vond in Antwerpen de finale van de ‘nv gezond award 2013’ plaats, een wedstrijd voor KMO’s die aandacht hebben voor de gezondheid van hun werknemers. Van de 10 finalisten konden BLeie uit Wevelgem en Resoc Kempen uit Turnhout de juryleden het meest overtuigen.

Beide winnaars werkten de afgelopen maanden heel wat gezondheidsinitiatieven uit die hun medewerkers aanmoedigen een gezondere en actievere levensstijl aan te nemen. De geleverde inspanningen worden, via de nv gezond award, beloond met een mooi prijzenpakket: beide winnaars krijgen een abonnement op vers fruit, stappentellers en mogen een jaar lang deelnemen aan georganiseerde fietstochten.

Om de samenwerking tussen buurbedrijven te stimuleren, riep de wedstrijd 2 categorieën in het leven: de categorie ‘bedrijventerreinen’ en de categorie ‘individuele KMO’. Uit elke categorie werd 1 winnaar gekozen.

Origineel en laagdrempelig

BLeie vzw kwam in de categorie ‘bedrijventerreinen’ als winnaar uit de bus. Het is een vereniging van 37 bedrijven die gelegen zijn op het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid.

“De reden dat wij BLeie tot winnaar hebben gekozen, is omdat deze bedrijvenvereniging het project ‘nv gezond’ het beste vertaalt naar de praktijk. Zo heeft het bijvoorbeeld een zeer origineel en laagdrempelig wedstrijdconcept uitgewerkt dat de medewerkers van Wevelgem-Zuid wil aanzetten tot meer beweging. Zowel sportievelingen als niet-sportievelingen kunnen deelnemen en dit zowel binnen als buiten de werkcontext”, licht juryvoorzitter Inge Vervotte van het VIGeZ toe.

Samenwerking met andere bedrijven

In de categorie ‘individuele KMO’ sleepte Resoc Kempen uit Turnhout de ‘nv gezond award’ in de wacht. Om een langdurige tewerkstelling van zijn medewerkers te garanderen, investeert het overlegplatform in gezondheid op de werkvloer.

“Resoc Kempen sprong er sterk bovenuit. Doordat het overlegplatform andere organisaties van zijn regio benadert om samen in een werkgroep gezondheidsinitiatieven op te zetten, motiveert het ook andere bedrijven om aandacht te hebben voor de gezondheid van hun medewerkers. Ook is Resoc Kempen erin geslaagd een groot draagvlak te creëren bij zijn eigen medewerkers. Zo kunnen de medewerkers aan de hand van een ideeënflap zelf aangeven welke gezondheidsactiviteiten georganiseerd kunnen worden. Als je je medewerkers wil overtuigen een gezonde levensstijl aan te nemen is draagvlak creëren één van de sleutelelementen ,” zegt Inge Vervotte.

Succeseditie

De organisatie van de tweede editie van de ‘nv gezond award’ spreekt van een succes. In totaal waren er 32 inschrijvingen waaronder verschillende bedrijvenverenigingen.

“Wij waren enorm verrast door de kwaliteit van de deelnamedossiers. Voor ons hét bewijs dat ook kleinere bedrijven werk kunnen maken van een gezondheidsbeleid,” vertelt Joeri Vannyvel, stafmedewerker gezond werken van het VIGeZ.

Een mooi prijzenpakket

Tijdens de ceremonie mochten de winnaars een mooi prijzenpakket in ontvangst nemen: zij ontvangen een maand lang gratis fruit, aangeboden door VLAM. Bovendien kregen beide winnaars ook een aantal stappentellers van Vitamed en het pakket ‘De fitte ondernemer’, aangeboden door UNIZO in samenwerking met Sporta.

Op www.nvgezond.be kunnen KMO’s een aantal tools terugvinden die hen helpen om op een succesvolle manier een gezondheidsbeleid op te zetten en met buurbedrijven samen te werken.