Belgische consument niet vies van duurzame vis

Goed nieuws: uit onderzoek bij zes Belgische supermarkten blijkt dat er steeds meer MSC- en ASC-gecertificeerde visproducten in de schappen liggen. De Belgische visliefhebber kiest steeds vaker voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis.

De diepvriesproducten scoren het best op duurzaamheid; bij de verse vis en visproducten in blik is er nog wat werk aan de winkel.

De duurzaamheidstrend bij diepvriesvisproducten is goed nieuws voor het visbestand en de oceanen. Uit het rapport van de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) blijkt dat maar liefst 80% van de diepvriesvisproducten een van de twee keurmerken draagt. Dat toont aan dat de supermarkten een duidelijker beleid voeren.

Er is echter ook minder positief nieuws: op het vlak van verse visproducten en conserven doen de supermarkten het veel minder goed. Minder dan 30% van de verse vis is gecertificeerd, waardoor de supermarkten met een grotere versafdeling slechter scoren. In de conservenafdeling heeft minder dan 50% van de visproducten een keurmerk. Een van de redenen voor de lage score is dat het conservenschap vaak soorten bevat met grote duurzaamheidsuitdagingen, zoals tonijn. Een andere reden is dat sommige spelers in de keten ervoor kiezen om producten zonder duurzaamheidsgaranties aan te bieden.

Toch zijn alle visproducten erop vooruitgegaan: de diepvriesproducten (+9,2%), de conservenproducten (+86,2%) én de verse vis (+18,6%) zijn vaker gecertificeerd dan bij de vorige meting in 2017. Zowel het grotere aanbod in de supermarkt als de toegenomen interesse bij de consument voor duurzame visproducten is goed nieuws voor de oceanen.

Ondanks de positieve evolutie blijft er ruimte voor groei. Daarom willen ASC EN MSC blijven samenwerken met supermarkten en A-merken. Zo zal het voor de consument steeds eenvoudiger worden om te kiezen voor duurzame producten die minder schadelijk zijn voor de natuur.