Alle voordelen van herbruikbare luiers zonder het gedoe

In dit eerder gepubliceerde praktijkvoorbeeld vind je meer info over Woosh, een circulaire service die inzet op het recyclen van luiers. Maar dat is niet het enige Belgische initiatief dat luiergebruik over een duurzamere boeg gooit. Ook Washcot maakt het leven van ecologisch ingestelde ouders en kinderdagverblijven een stuk eenvoudiger.

Niet enkel voor geitenwollensokken

Washcot maakt voorgoed komaf met het cliché over ouders die herbruikbare luiers gebruiken. Vergeet de beelden die waarschijnlijk meteen bij je opdoemen van een badkuip gevuld met stinkende broekjes, die uren moeten weken in heet water om komaf te maken met de vieze inhoud en de overweldigende geur. Washcot introduceert twee cruciale elementen bij herbruikbare luiers: comfort en gebruiksgemak.

Ouders hoeven niet langer wakker te liggen van het stinkende hoopje luiers dat ze nog moeten schoonmaken, want Washcot levert elke week een pakket verse luiers bij klanten thuis en haalt de gebruikte exemplaren op. Je leest het goed: de vuile luiers geven ze gewoon mee en Washcot zorgt voor de rest. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar voor Washcot is het kinderspel.

Circulaire broekjes met pit

Wegwerpluiers zijn een grote boosdoener voor het milieu: elk jaar belandt er een gigantische hoeveelheid op de afvalberg en zorgt het luierafval voor een uitstoot van 7,97 miljoen CO2. Daar steekt Washcot met veel plezier een stokje voor. Maar er zijn nog meer voordelen aan het initiatief verbonden.

De pakketten van Washcot zijn niet alleen goed voor het milieu, ze zorgen ook uitstekend voor de gezondheid van de baby. De luiers hebben een zachte buitenzijde en een sterk absorberende binnenzijde voor optimaal comfort. Ze ademen goed en bevatten geen chemicaliën of parfum, waardoor huidirritatie en luieruitslag geen kans krijgen.

De pakketten worden helemaal op maat van de gebruiker samengesteld. Zowel particulieren als kinderdagverblijven kunnen genieten van de gebruiksvriendelijke service.

En Washcot heeft aan nog meer gedacht: kinderen die Washcot-luiers dragen worden een half jaar tot een jaar sneller zindelijk omdat het vocht niet meteen geabsorbeerd wordt. Het kind is zich daardoor beter bewust van een natte of volle luier. Lekker handig wanneer de tijd is gekomen om aan potjestraining te beginnen.

Ecologisch van a tot z

Washcot zorgt er niet alleen voor dat er minder luiers op de afvalberg belanden en de aarde overbelasten, ook hun wasproces is kraaknet. Ze gebruiken energie-efficiënte wasmachines die grote volumes aankunnen en werken alleen met biologisch afbreekbare producten. Zo willen ze samen met milieubewuste ouders bijdragen aan een duurzame wereld voor de volgende generaties.

Ook financieel is Washcot een prima keuze: het geld dat ouders anders zouden besteden aan de huisvuilzakken gevuld met wegwerpluiers kunnen ze nu aan iets leukers uitgeven. Afhankelijk van hun woonplaats komen ze misschien zelfs in aanmerking voor subsidies van hun stad of gemeente.

Met hun efficiënte leverings- en ophaalservice op maat streven de initiatiefnemers van Washcot hun passie en ambitie na: ze willen ouders een waardig alternatief bieden voor wegwerpluiers. Daar maken maximaal draagcomfort voor het kind en ontzorging voor de ouders een integraal deel van uit. Het innovatieve en creatieve concept is een echte gamechanger in de wereld van kleine broekjes.

Op en top circulair

Het jonge bedrijf heeft via een oproep van Vlaanderen Circulair subsidies ontvangen om de duurzaamheid en circulariteit van hun product te optimaliseren. De levensduur van herbruikbare luiers wordt grotendeels bepaald door de duurzaamheid van de waterafstotende buitenste laag. Daarom onderzoekt Washcot welke textielsoorten er in aanmerking als basis voor die laag. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het recyclinggehalte van de laag: kunnen de vezels na de levenscyclus opnieuw worden ingezet als grondstof?

Wie zit er achter Washcot?

Sinds 2015 zijn Isabel Lambert en David Vandenbogaerde de trotse ouders van Washcot. Hun jarenlange ervaring in de textielsector was de ideale achtergrond om dit uitdagende project aan te gaan.

De erkenning liet niet lang op zich wachten, want ze hebben al verschillende prijzen in de wacht gesleept: meest beloftevolle startup van regio Kortrijk, Unizo Starter van het jaar West-Vlaanderen, belofte creatieve ondernemer 2015, Belofte West-Vlaanderen, Women Award (Markant), laureaat SE’nSE Fund Koning Boudewijn Stichting.

Het jonge bedrijf is met rasse schreden de wereld van comfortabele luiers en gezonde babybilletjes aan het hervormen.