Aardappelbedrijf verhandelt én teelt regionale aardappelen

Moespom is een Oost-Vlaams familiebedrijf dat al drie generaties lang regionale aardappelen verhandelt. Sinds vijf jaar telen ze die ook zelf. De productie verloopt energiezuinig en waterbesparend. Ze proberen zelfs hun afnemers te overtuigen om in te zetten op zinvolle verpakking, zoals papieren verpakking. “Wij proberen het imago van de aardappel op te krikken”, vertelt zaakvoerder Laurent Verhelst.

Moespom bestaat zestig jaar. Vanaf het begin zetten ze in op de verkoop van regionale aardappelen. “Daarvoor is onze regio ook gekend. Er zitten hier veel mineralen in de grond door vroegere overstromingen. Vijf jaar geleden hebben mijn zonen onze eigen teelt opgestart. Die gebeurt binnen een straal van 10 kilometer.”

Trendzetter met waterzuivering

Bij het wassen van de aardappelen komt heel wat water aan te pas. Dat hoog verbruik wilden ze bij Moespom verminderen. “We waren bij de eerste aardappelbedrijven die inzetten op waterzuivering en hergebruik. In het begin waren de installaties nog niet top. Nu hebben we een waterzuiveringsinstallatie met een zeer laag energieverbruik. Het was een proces dat we continu hebben verbeterd.”

In de loodsen van Moespom is geen gewone lamp meer te bespeuren. We zijn volledig overgeschakeld op ledverlichting. Het was een grote investering, maar die halen we eruit. Alle bedrijfsgebouwen zijn ook op en top geïsoleerd. In de zomer blijft het hier daardoor aangenaam koel. In de winter blijven de aardappelen ook op een ideale temperatuur. Dat is belangrijk voor hun kwaliteit. Anders krijg je blauwe aardappelen.”

Zeg niet zomaar patat

Volgens Laurent Verhelst kampt de aardappel met een imagoprobleem. En daar wil hij graag iets aan doen. “Een aardappel is niet gewoon een patat. In onze buurt kennen ze ons bedrijf. We krijgen veel verbaasde reacties als ze komen kijken. De waardering voor wat we doen groeit. Of we ook rondleidingen geven? Het eerste jaar hebben we dat gedaan. Maar het was daarna niet meer mogelijk om het te organiseren.”

Ook bij de retailers verwacht Laurent Verhelst een ommekeer. “Zij zijn er zich van bewust dat er geschakeld moet worden. Bijvoorbeeld rond de verpakking en de recyclage ervan. Alleen is het aan hen om de stap te zetten. Wij proberen hen wel te overtuigen om te kiezen voor milieuvriendelijke verpakkingen. Dat maakt het soms duurder, maar er blijft wel geen of minder afval achter.”

Meststoffen optimaliseren

De akkers die Moespom gebruikt, liggen er optimaal bij. Dat is te danken aan de monsters die ze van de aarde nemen.

“Een labo analyseert de kwaliteit van onze aarde. Op basis daarvan kunnen we de samenstelling van de meststoffen aanpassen. Dat doen we in samenwerking met de leveranciers. Hoe we tegenover bio staan? Ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij. Sommige bedrijven telen biologisch, maar gebruiken dan wel koper in de grond om het onkruid te verdelgen. Dat lijkt mij ook niet zo milieuvriendelijk. Daarnaast is de omschakeling naar bio niet zo eenvoudig. Maar het is natuurlijk wel een trend.”

Eigen teelt zorgde voor groei

De stap om naast de verhandeling ook te kiezen voor eigen teelt, bleek de juiste keuze voor Moespom. “We hebben een enorme progressie gemaakt. Of de prijzendruk van de retailers een effect heeft? Voorlopig zijn we tevreden over de samenwerking met de retailers. Natuurlijk blijft het een uitdaging om met die macht om te gaan. Maar je ziet dat in heel de wereld gebeuren. Wanneer je een grote speler bent, heb je meer macht. Wij aanvaarden dat. Ze stellen ook steeds hogere eisen. En daarin kan ik mij helemaal vinden. Alleen hangt er uiteraard een prijskaartje aan vast. Kwaliteit is onze grootste prioriteit.”

Advantages

  • Waterzuivering en hergebruik.
  • LED-verlichting.
  • Optimaal meststofgebruik.
  • Concurrentievoordeel door kwaliteit.
  • Sensibilisering voor milieuvriendelijke verpakking.