2017 CSR Trends Update

Op 17 februari organiseerde de Antwerp Management School het event 2017 CSR Trends Update. Een inspirerende namiddag met onder meer geanimeerde rondetafeldiscussies.

Maar bovenal met inzichten in de nieuwste trends rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. We sommen ze graag op volgens het MVO Trendrapport 2017 van MVO Nederland.

Trend 1: Werelddoelen bepalen de opdracht

Alleen als bedrijfsdoelstellingen voor duurzaamheid afgeleid zijn van externe doelen ligt de lat hoog genoeg om een duurzamere economie dichterbij te brengen. Denk maar aan de klimaatafspraken in Parijs of de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. Als de duurzaamheidsambities van een bedrijf alleen gebaseerd zijn op een interne analyse, blijven ze toch een beetje in het luchtledige hangen.

Trend 2: Ethiek is terug

In toenemende mate worden bedrijven beoordeeld met moreel-ethische argumenten. Langs de andere kant hebben consumenten meer en meer last van hun geweten wanneer ze bijvoorbeeld een plofkip eten. Alleen hoeven zij geen verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld beleggers of de pers.

Deze ‘burger-consument-paradox’ gaat niet op voor bedrijven. Zij moeten kleur bekennen. Voor bedrijven met duurzame ambities en een blik gericht op de lange termijn is deze toenemende aandacht voor ethiek niet per se vervelend. Het kan prettig zijn om bij bedrijfsbeslissingen niet alleen te hoeven vertrouwen op bijvoorbeeld spreadsheets en financiële parameters.

Trend 3: Burgemeesters tonen lef

Het leven in de stad gaat niet over rozen. Slechte luchtkwaliteit, criminaliteit en eenzaamheid zijn er aan de orde van de dag. Toch verhuizen steeds meer mensen naar de stad. Want ondanks grootstedelijke problemen is de stad een broedplaats van creativiteit en innovatie. Alles en iedereen komt er samen: burgers, industrie, horeca, detailhandel, dienstverlening, onderwijs, onderzoek. Om duurzame innovatie te stimuleren worden regels versoepeld.

Steden tonen lef. Hun duurzame ambities gaan verder dan die van hun land of Europa.

Trend 4: Praatclubs zijn passé

Het gebabbel is voorbij. Gesprekken die koplopers met belanghebbenden voeren, stokken niet in vrijblijvende woorden maar zijn gericht op actie. Afstemming met stakeholders zal altijd blijven bestaan, maar de hoogtijdagen van vrijblijvende sessies zijn voorbij. De gesprekken veranderen van toon en van inhoud.

De vraag is voortaan: “Als we klimaat allebei zo belangrijk vinden, wat gaan we er dan samen aan doen?”

Trend 5: Duurzaamheid wordt een onderwerp bij de kapper

Jarenlang werd duurzaamheid afgedaan als linkse hobby. Achtervolgd door een geitenwollensokkenimago bereikte het thema nooit de serieuze interesse van de doorsnee Nederlander (of Belg). Bij de spreekwoordelijke kapper ging het eerder over mediafiguren dan over mensenrechten.

Maar het tij keert. Op steeds meer plekken in de samenleving duikt duurzaamheid op als relevant thema.

Trend 6: Minder slecht is niet meer goed genoeg

Ondernemers met lef springen met een reuzensprong over dat slepende ‘minder-minder’-verhaal heen. Ze willen geen klimaatneutrale gebouwen, maar kantoren die energie opwekken. Ze streven niet naar minder afval, maar vissen het plastic uit de oceanen op. Ziekteverzuim vinden ze een saai thema, talentontwikkeling is veel interessanter. Ze tobben niet over een geleidelijke overgang naar biologische landbouw, maar werken gericht aan het verbeteren van de bodemkwaliteit.

Geen halfbakken doekjes voor het bloeden, maar échte oplossingen.

Trend 7: Domino-effect gooit markten om

Steeds meer burgers willen niet langer afhankelijk zijn van grote energie-maatschappijen. De ene na de andere energiereus slaat nu de duurzame weg in. In de voedingsindustrie is iets vergelijkbaars aan de gang. Er ontstaan bijvoorbeeld talloze innovaties op het gebied van onder meer voedselverspilling en duurzame productie.

De grote vraag is: who’s next? Is mobiliteit de volgende dominosteen die omgaat? Of de zorg? Textiel?