2015 Edelman Trust Barometer onthult vertrouwenscrisis

Volgens de Edelman Trust Barometer bereikte het vertrouwen in instellingen het dieptepunt van de grote recessie in 2009. In twee derde van de onderzochte landen, waaronder de VS, het VK, Duitsland en Japan, duikt bij de algemene bevolking het vertrouwen in de overheid, het bedrijfsleven, de media en NGO’s onder de vijftig procent.
 

Verschillende onvoorspelbare gebeurtenissen van 2014 liggen aan de oorzaak, beweert Richard Edelman, president en CEO van Edelman. De verspreiding van ebola in West-Afrika, het verdwijnen van Malaysian Airlines Flight 370, de arrestaties van Chinese overheidsfunctionarissen, de wisselkoerstuimeling van zes internationale banken en tal van gegevensinbreuken tastten het vertrouwen aan.

Gebeurt innovatie te snel?

Voor de eerste keer belichtte de barometer het vertrouwen en de link met innovatie. Daaruit blijkt dat een vertrouwenscrisis technische vooruitgang belemmert. Een meerderheid van de respondenten was van mening dat innovatie te snel gebeurt (51 procent) en dat de grootste reden hiervoor hebzucht is (54 procent). Slechts een deel (24 procent) denkt dat innovatie gedaan wordt om van de wereld een betere plek te maken. Meer dan de helft (55 procent) is van mening dat bedrijven niet genoeg testen uitvoeren op nieuwe ontwikkelingen. Consumenten eisen daarom strengere regels voor het bedrijfsleven (46 procent).

“Het tempo van de veranderingen verliep nog nooit zo snel en innovatie is noodzakelijk geworden voor groter zakelijk succes", aldus Edelman. "Innovatie moet net het vertrouwen doen groeien, wat vandaag dus niet het geval is. Uitvinden is niet meer genoeg. Er moet een nieuwe verbinding ontstaan tussen bedrijf en individu. Bedrijven moeten hierbij aantonen dat hun innovaties veilig zijn en voortkomen uit onafhankelijk onderzoek. Daarbij moet zowel de maatschappij als het individu winnen en de gegevens van de klant beschermd worden.”

Vertrouwensniveau landgebonden

Uit de barometer blijkt dat er een sterke correlatie bestaat tussen het vertrouwensniveau van een land en de bereidheid tot innovatie.

De Verenigde Arabische Emiraten, India en Indonesië (de top drie landen in de vertrouwensindex) kiezen het meest voor innovatie. Dat in tegenstelling tot verschillende Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Spanje, plus Japan en Korea. Zij staan aan de onderkant van de Trust Index, aangezien ze veel minder inzetten op technologische ontwikkelingen.

Over het algemeen staan opkomende markten meer open voor innovatie dan de ontwikkelde landen (65 procent versus 44 procent).

Andere belangrijke bevindingen

  • De overheid blijft de minst betrouwbare instelling voor het vierde achtereenvolgende jaar, met vertrouwensniveaus onder de 50 procent in 19 van de 27 landen, waaronder de VS (41 procent), het Verenigd Koninkrijk (43 procent) en Japan (40 procent).
  • De media worden gewantrouwd door 60 procent van de landen. Voor de eerste keer zijn online zoekmachines een meer betrouwbare bron voor nieuws en algemene informatie (64 procent) dan de traditionele media (62 procent).
  • Het vertrouwen in NGO's daalde voor de tweede keer, maar de NGO bleef de meest vertrouwde instelling. In 19 van de 27 landen bleef het vertrouwen in NGO's op het niveau van vorig jaar. Het Verenigd Koninkrijk (16 punten) en China (12 punten) kenden een dramatische daling.
  • Er is een tastbaar effect van vertrouwen. Bijna twee derde (63 procent) van de respondenten weigert om producten en diensten te kopen van een bedrijf dat ze niet vertrouwt, terwijl 58 procent deze afraadt bij een vriend of collega. Omgekeerd koos 80 procent ervoor om producten te kopen van bedrijven die ze vertrouwde. 68 procent beveelt deze bedrijven aan bij een vriend.
  • Een meerderheid van de respondenten (81 procent) gelooft dat een bedrijf specifieke acties kan ondernemen die zowel de economische en sociale omstandigheden in de gemeenschap verbeteren. 75 procent voelt dat een bedrijf meer winst kan maken wanneer het sociale en maatschappelijke problemen oplost.

De 2015 Edelman Trust Barometer is de vijftiende jaarlijkse enquête die het vertrouwen en geloofwaardigheid van bedrijven opmeet. Het onderzoek is aangedreven door onderzoeksbureau Edelman Berland. Het onderzoek bestond uit 20 minuten online interviews, uitgevoerd tussen 13 oktober en 24 november 2014. De online enquête bevroeg 27.000 respondenten van de algemene bevolking, waarvan 6000 met leeftijden tussen 25-64 in 27 markten.