Lessenreeks: Maak werk van impact

Je investeert dagelijks positieve energie, tijd, geld… in jouw innovatieve sociale onderneming. Dat doe je ‘impact first’, want je wil een positieve impact hebben op mens en maatschappij.

Wat betekent impact concreet voor je doelgroepen, klanten, investeerders en partnerorganisaties? Hoe zorg je ervoor dat je project de gewenste impact heeft? Wat brengt dit op voor jouw organisatie, en voor wie in jou investeert?

In deze lessenreeks leer je hoe je de maatschappelijke impact van jouw organisatie kan benoemen, meten en inzetten om nog meer impact te hebben.

Begrippen als theory of change, dataverzameling, impact-dashboards en investeringsstrategie klinken jou bekend in de oren na deze workshopreeks.

Uiteraard maken we ook de koppeling met je communicatiestrategie, je stakeholderwerking, financiering en je verdienmodel. Met deze inzichten kan je aan de slag om je werking impactvoller te maken, medewerkers te motiveren of over je impact te communiceren.

Je kunt inschrijven op de hele lessenreeks (4 workshops) of à la carte de sessies kiezen die voor jou relevant zijn.

#1: Workshop Theory of Change (13 februari 2020) 
Je hebt een innovatief idee of project dat de wereld of het leven van mensen beter maakt? Dan wil je graag zo impactvol mogelijk werken. In deze workshop leer je je hoe je een project of actie impactvol kan ontwerpen. Je doet inspiratie op uit praktijkvoorbeelden en gaat meteen ook zelf aan de slag. We lichten ook een tipje van de sluier op, over hoe je de gewenste impact kan evalueren en monitoren.
Meer info en inschrijven 

#2: Workshop Impact meten (10 maart) 
Je impact scherp stellen en tastbaar maken, zorgt ervoor dat iedereen weet dat je project de goede richting uitgaat. Maar hoe kan je die impact tonen aan anderen? Zijn zaken als sociale cohesie, empowerment, afstand tot de arbeidsmarkt of attitudewijziging wel te meten, en hoe dan? Waar begin ik en welke stappen moet ik zetten? Deze interactieve workshop toont je de weg naar antwoorden op maat van jouw project. Samen komen we tot een meetplan dat je kan uitvoeren. 
Meer info en inschrijven

#3: Impactvol investeren (23 april) 
Sociaal investeerders realiseren een positieve impact op de samenleving door te investeren in sociale organisaties of ondernemingen, of door zelf maatschappelijk gerichte acties op te zetten. Om hun positieve impact zo groot mogelijk te houden, doen sociaal investeerders aan zelf-evaluatie. Wat is mijn investeringsstrategie? Op welke actiedomeinen zet ik in, om mijn financiële of niet-financiële investering zoveel mogelijk te laten renderen?
Sociaal investeerders kunnen in deze sessie inspiratie opdoen om hun investeringsproces en -logica te verfijnen. Ben je een sociale organisatie die zowel van overheden als privé-investeerders ondersteuning wenst, dan kijk je in deze workshop over het muurtje van de dagelijkse investeringspraktijk.
Meer info en inschrijven 

#4: Communiceren met impact (19 mei)
(meer info volgt snel) 

Prijs

Volledig: €300 (excl BTW); 1 sessie €80 (excl. BTW)

Datum

13 februari 2020, 10:30 - 13:30

Locatie

de Sociale InnovatieFabriek,
Ravensteingalerij 28
1000 Brussel
België

Organised by

Sociale Innovatie Fabriek

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.