Communiceer via een duurzaamheidsverslag

Ben je als organisatie duurzaam bezig? Goed zo! Want wie als organisatie niet duurzaam bezig is, zal in de toekomst minder succesvol zijn. Dat heeft alles te maken met de razendsnelle evolutie in de maatschappij. Via sociale media en nieuwe samenwerkingsverbanden krijgt de consument meer en meer macht, en daar maakt hij ook gretig gebruik van.

Consumenten, maar ook andere stakeholders, hebben in elk geval grote verwachtingen van de duurzame inspanningen van organisaties. Als organisatie hoor je de stakeholders dus duidelijk te maken welke duurzame inspanningen je doet. Een duurzaamheidsverslag schrijven is een goede manier daarvoor. Maar hoe begin je daar nu aan?

Deze opleiding schetst niet alleen de veranderende maatschappelijke context, ze reikt je ook praktische tools aan waarmee je als bedrijf of organisatie aan een duurzaamheidsverslag begint, uitwerkt én erover communiceert.

Doelgroep

De opleiding is gericht op alle medewerkers die binnen een organisatie verantwoordelijk zijn voor duurzaamheid en de communicatie errond. Dit zijn onder meer de marketing- en communicatiemanagers, CSR/MVO-manager, milieucoördinator of omgevingsambtenaar.

Leerdoelen

De deelnemers verwerven alle nodige kennis en vaardigheden om zelf een duurzaamheidsverslag op te stellen. Deze opleiding biedt onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn de huidige trends van duurzaamheidscommunicatie?
  • Hoe begin je aan een duurzaamheidsverslag?
  • Wat is de Global Reporting Initiative standaard (GRI)?
  • Hoe link je de Sustainable Development Goals (SDG’s)?
  • Moet je het duurzaamheidsverslag integreren in het jaarverslag?
  • Wat is het proces voor een duurzaamheidsverslag?
  • Hoe bepaal je de belangrijkste thema’s waarover je rapporteert in je verslag?
  • Wie is je doelgroep? Wie zijn je stakeholders? Op welk moment in het proces zijn je stakeholders betrokken?
  • Hoe bepaal je de inhoud, structuur, look en feel van het verslag? Welke essentiële onderdelen zijn aanwezig in een goed verslag? Hoe kan je dit omvormen tot een coherente storytelling?
  • Hoe communiceer je optimaal over het duurzaamheidsverslag via al je kanalen?

Verder analyseren we goede en minder goede voorbeelden.

Ten slotte zet je in een groep van maximaal 15 deelnemers de eerste stappen in de richting van jouw duurzaamheidsverslag.

Prijs

590,00 euro excl. BTW

Datum

11 februari 2020, 10:00 - 18:00

Locatie

Espace Jacqmotte
Hoogstraat 139
1000 Brussel
België

Organised by

CSR Campus

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.