Betrokken bij de buurt

Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt. 

Als ondernemer weet u dat uw bedrijf gebaat is bij een gezonde (sociale) omgeving. Vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de (lokale) samenleving kan dan ook voor meer draagvlak zorgen voor uw bedrijf. 

Als een bedrijf actief meewerkt aan de (her)waardering van een buurt, heeft het verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het bedrijf kan een dialoog uitbouwen tussen de buurtbewoners en bedrijfsmedewerkers, al of niet rond specifieke thema’s (pijnpunten voor de buurt) of een algemene kennismaking/bedrijfsvoorstelling organiseren.

Buurtorganisaties kunnen hierin een sensibiliserende rol spelen. Samenwerkingsverbanden met scholen in de omgeving, voor stageplaatsen en personeelsleden, zijn ook mogelijk. Het bedrijf kan personeelsleden ook stimuleren om in de buurt van het bedrijf te consumeren.

Op deze wijze wordt de drempel tussen bedrijf en buurt verlaagd. Dat is een win- winsituatie voor beide.

Als bedrijf zoekt u best als eerste contact met de spelers in de omgeving van het bedrijf. Een kleine test maakt snel duidelijk of uw bedrijf meer aandacht aan de buurt kan besteden:

  • Informeert u de buurt soms over uw activiteiten, investeringen en plannen?
  • Is er een contactpersoon voor de buurt?
  • Weet u wat de buurt denkt of verwacht van uw bedrijf?
  • Ontvangt u soms klachten van bewoners?
  • Heeft u al meegewerkt met organisaties in de buurt?

Als u op drie van de vijf vragen neen antwoordt, dan is het tijd voor actie!

Bronnen - Links

Meer over Maatschappij en buurt

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.

Gerelateerde inhoud

Content type

Gerelateerde thema's

Transparantie