Werknemersbetrokkenheid

MVO wordt pas een zichtbaar onderdeel van de identiteit van een onderneming als de medewerkers denken en werken volgens het uitgangspunt dat de economische rentabiliteit (profit) van een bedrijfsproces het meest optimaal te realiseren is als tegelijkertijd rekening wordt gehouden met de kwaliteit van het milieu (planet) en het sociale welzijn (people) die daarbij betrokken zijn. Zonder in MVO geïnteresseerde medewerkers komt MVO binnen een bedrijf niet van de grond. Zij moeten maatschappelijk verantwoord ondernemen ervaren als een belangrijke toegevoegde waarde voor het bedrijf om vervolgens de intentie te hebben er iets in hun werk mee te doen. Werknemersbetrokkenheid wordt ook verwoord als de ‘sense of mission’, de emotionele band die gecreëerd wordt tussen bedrijf en medewerkers indien de bedrijfswaarden aansluiten bij hun persoonlijke waarden.

Meer lezen over Werknemersbetrokkenheid

Nieuw

praktijkvoorbeeld: Hoe Whole Foods de hipste supermarkt van de USA werd
Het ‘emotioneel betrokken leiderschap’ binnen de hippe supermarkt uit de USA Whole Foods...
Instrument: Talentontwikkelaar.be helpt ondernemingen te focussen op talent
De meeste ondernemingen nemen nog te weinig actie om de toenemende vergrijzing op de werkvloer voor ...
Instrument: Kauri lanceert toolkit voor intern stakeholder engagement
Het Belgiche duurzaamheidsnetwerk KAURI heeft een handige toolkit ontwikkeld voor organisaties die s...
praktijkvoorbeeld: IKEA België integreert duurzaamheid in bonusregeling medewerkers
In zijn duurzaamheidsverslag 2012 brengt IKEA België enkele opvallende realisaties naar voren. ...

Praktijkvoorbeeld in de kijker

Hoe Whole Foods de hipste supermarkt van de USA werd

Het ‘emotioneel betrokken leiderschap’ binnen de hippe supermarkt uit de USA Whole Foods legt het bedrijf geen windeieren.

Whole Foods begon in 1980 als een organische supermarkt met 19 werknemers, maar heeft inmiddels 373 filialen in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk, met 80.000 werknemers. 

De supermarkt met organische en duurzame producten is razend populair bij de Amerikaanse hogere middenklasse. Het bedrijf is al die jaren niet afgestapt van de hippie-achtige ideeën over management waarmee het in 1980 begon.

Zo heeft Whole Foods niet één algemeen directeur, maar een tweekoppige leiding: oprichter John Mackey en Walter Robb. Door het hele bedrijf proberen zij een sfeer van medezeggenschap te creëren, vertellen ze aan de BBC.



Navigatie


Zoeken



© MVO Vlaanderen Koning Albert-II laan 35 bus 20, 1030 Brussel info@mvovlaanderen.be tel. +32 (0)2 774 60 35 disclaimer
MVO Vlaanderen is een initiatief van Vlaamse overheid naar boven