Zara zwicht onder druk en bant toxische stoffen uit productie en kleding

datum:
29 november 2012

Zara, ’s werelds grootste modeketen, heeft na 9 dagen intense publieke druk beslist volledig over te schakelen naar een gifvrije productie. Dit toont de invloed aan die activisten en consumenten (via sociale media) kunnen uitoefenen op bedrijven.

Detox Zara (campagnebeeld Greenpeace)

In 2011 startte Greenpeace een dialoog op met Zara (een merk van de Inditex group) over de eliminatie van schadelijke stoffen uit de productieketen en kleding. Blijkbaar liepen deze onderhandelingen te traag, want de milieuorganisatie lanceerde vorige dinsdag (20 november 2012) wereldwijd de Detox campagne met een modeshow en persconferentie in Peking.

De actie verspreidde zich als een lopend vuurtje over de sociale media en al snel stond de Facebookpagina van Zara bol van de bezorgde commentaren. Verschillende opzichtbare acties kwamen tot stand aan Zara-winkels over de hele wereld, waaronder ook in Brussel. 

Volledig gifvrij tegen 2020
Door de aanhoudende publieke druk verklaart Zara, na iets meer dan een week, dat ze alle schadelijke chemicaliën uit haar productieketen en kleding zal bannen tegen 2020. Dit geldt zowel voor Zara als de 7 andere merken uit de Inditex Group: Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Üterque. Enkele van de meest schadelijke stoffen, waaronder PFC’s, zullen al eerder verdwijnen. Zara’s verbintenis om de PFC’s tegen eind 2015 volledig te bannen is een doorbraak.

Dit engagement is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar eveneens een mijlpaal voor het recht van het publiek om te weten wat in de waterwegen terecht komt. Zara belooft dat tegen eind 2013 minstens 100 leveranciers (waaronder minstens 40 in China) gegevens over de lozing van schadelijke chemicaliën in de omgeving zullen publiek maken. 

Met deze verbintenis voegt Zara zich bij Nike, Adidas, Puma, H&M, Marks&Spencer, C&A en Li-Ning, die eveneens een Detox policy hebben opgezet. Door samen te werken met hun leveranciers en onschadelijke alternatieven in te voeren, tonen deze bedrijven hoe ze deel kunnen uitmaken van de oplossing.

Andere initiatieven
Zara doet ook op andere vlakken inspanningen om haar productieketen te verduurzamen. Zo heeft de organisatie een vergevorderde gedragscode, deels gebaseerd op de internationale arbeidsnormen van de IAO. Zara steunt bovendien vorming over arbeidsrechten in haar productieketen, publiceert jaarlijks een duurzaamheidsverslag en is lid van het Ethical Trading Initative, een multistakeholderinitiatief voor controle. 

 

Uw selectie

  • Cradle to cradle en ecodesign
  • Praktijkvoorbeelden
Terug naar selectie


Navigatie


Zoeken



© MVO Vlaanderen Koning Albert-II laan 35 bus 20, 1030 Brussel info@mvovlaanderen.be tel. +32 (0)2 774 60 35 disclaimer
MVO Vlaanderen is een initiatief van Vlaamse overheid naar boven