Alpro versmelt drie P’s met management

contactpersoon:
Koen Bouckaert
website:
www.alprosoya.be

Alpro is de Europese sojaproductenpionier die voedingsproducten en dranken op basis van sojabonen maakt. Naast het alom bekende Alpro Soya maakt het bedrijf onder de naam Provamel een gespecialiseerd gamma soja- en tofuproducten voor biowinkels. Alpro’s producten zijn op zich al maatschappelijk verantwoord. “Wij proberen een intrinsiek groen product normaal of ‘mainsteam’  te maken terwijl andere bedrijven een normaal product met een groen laagje bedekken”, zegt Alpro’s directeur Strategie en Business Development Koen Bouckaert.

Alpro Management Systeem
“Onze hele bedrijfsvoering is gebouwd rond ons product en rond de drie P’s van people, planet en profit. Zelf combineer ik de functie van buisiness development en sustainable development director. Wij geloven met andere woorden dat bedrijfsontwikkeling en duurzame ontwikkeling hand in hand gaan. Op die geïntegreerde filosofie hebben we een eigen MVO-managementsysteem gebaseerd”, vertelt Bouckaert, “Dit Alpro Management Systeem, afgekort AMS, hebben we op een half jaar tijd zelf ontwikkeld op basis van onze mission statement, de drie P’s en de objectieven van elke afdeling. Bij elke P wordt ook rekening gehouden met de stakeholders en communities zoals leveranciers en partners. En op elke afdeling van ons bedrijf wordt wekelijks of maandelijks geëvalueerd hoe het staat met het realiseren van die eigen doelstellingen. Die doelstellingen worden trouwens regelmatig aangepast en veranderen in functie van de wijzigende bedrijfsomgeving.”

“Met dit systeem werken we nu al zeven jaar. Het is een variant op de sustainable balance scorecard die door heel wat organisaties gebruikt wordt en biedt een toegevoegde waarde aan onze bedrijfsvoering. We hebben voor een eigen systeem gekozen omdat dit op maat van ons bedrijf gemaakt is. Ik geloof sterker in een eigen systeem dat aan onze noden aangepast is dan in een standaardsysteem dat verwrongen moet worden om ervoor te zorgen dat het werkbaar is voor de onderneming. Het AMS is daarenboven heel eenvoudig en duidelijk. Dat is ook noodzakelijk gezien we een middelgroot bedrijf zijn met 775 werknemers. We zijn met andere woorden geen mastodont met zware informaticasystemen, dus het moet eenvoudig blijven.”

Hoewel Koen Bouckaert voor een eigen systeem kiest, zweert hij de standaardsystemen niet af. “Natuurlijk zouden we naast het AMS ook met andere systemen kunnen werken. Ik ben ervan overtuigd dat elk systeem dat je gebruikt een toegevoegde waarde creëert. Maar wij kiezen voor de meeste output met de minste input. Het Alpro Management Systeem dekt voor ons de lading voldoende. Alle cruciale elementen zijn al aanwezig.”

Geen klachten
Bij Alpro is het hele bedrijf, van directie tot afdelingshoofden en arbeiders, bezig met het implementeren van het MVO-managementsysteem. “Klachten of negatieve feedback over het Alpro Management Systeem krijg ik niet. De werknemers zijn blij dat we zo’n systeem hebben, want het is een hulp bij het uitvoeren van hun dagelijkse taken en bij het halen van hun doelstellingen.”
Volgens Vlerick International Management School hebben de werknemers van Alpro wel meer redenen om in hun handen te klappen. De school verkoos Alpro in 2007 namelijk als ‘meest sociaal geëngageerde onderneming’ omwille van het humanresourcesbeleid. Alpro doet zijn best om het personeel een stimulerende werkomgeving aan te bieden.

De sojaproducten kunnen moeilijk groener, maar aan de verpakking, het transport en de productiefaciliteiten ervan wordt wel gewerkt. Zo gebruikt het bedrijf nagenoeg uitsluitend Tetra Pak voor de dranken en promoot het sustainable transport, waarbij de afstanden liefst zo kort mogelijk blijven. Momenteel zijn drie Alpro-fabrieken ISO 14 000-gecertificeerd. Tegen 2015 hoopt het bedrijf ook voor zijn vestiging in Landgraaf een ISO 14 000-certificatie te krijgen. Daarnaast wil Alpro tegen 2020 CO2-neutrale fabrieken die zo weinig mogelijk energie verbruiken. Want onderzoek heeft aangetoond dat de energie-uitstoot van de fabrieken het grootste deel van de CO2-voetafdruk van sojaproducten vertegenwoordigt. De energie-uitstoot van de productiefaciliteiten heeft zelfs meer impact op de CO2-voetafdruk dan transport en verpakkingsmaterialen.

Ethical Charter
Het bedrijf sluit zich daarnaast nog bij enkele andere maatschappelijk verantwoorde initiatieven aan. “We hebben bijvoorbeeld de tien principes van de UN Global Compact ondertekend. De sojaboeren die ons sojabonen leveren en  alle andere leveranciers sporen we aan om een Ethical Charter te ondertekenen. Momenteel heeft 78 procent van de leveranciers het ondertekend, dat aantal willen we naar 100 procent zien stijgen”, gaat Bouckaert verder, “Dat hebben we opgenomen in ons duurzaamheidsrapport."

We leren eveneens bij van andere organisaties. We werken sinds enkele jaren bijvoorbeeld samen met Business & Society Belgium, het WWF en EVA. Kauri helpt ons met stakeholder management. We doen sinds vorig jaar ook aan footprint analysis en life cycle assessment om de totale milieubelasting van ons product gedurende zijn hele levenscyclus te bepalen. Deze instrumenten gebruiken we als aanvulling van ons centraal Alpro Management Systeem.”

Suzanne Gielis

Uw selectie

  • Praktijkvoorbeelden
  • Mobiliteit
Terug naar selectie


Navigatie


Zoeken



© MVO Vlaanderen Koning Albert-II laan 35 bus 20, 1030 Brussel info@mvovlaanderen.be tel. +32 (0)2 774 60 35 disclaimer
MVO Vlaanderen is een initiatief van Vlaamse overheid naar boven