Alken-Maes motiveert werknemers door hun ideeën over te nemen

website:
www.alken-maes.be

Brouwer Alken-Maes stimuleert zijn personeel om na te denken over energiebesparingen. Dat leverde al 25 bruikbare voorstellen op. Maar de grootste winst ligt op het human resources vlak.

De veiligheidsmanager en de HR-verantwoordelijke van Alken-Maes zetten in 2007 een eerste Waste Watchers wedstrijd op rond milieuzorg en sensibilisering. Doel was het productiepersoneel zelf te laten nadenken over ideeën rond energie en besparen.

Er werden snel vier enthousiaste teams gevormd: de Beerhunters, de Cristal Watchers, de Nightwatchers en de Wastebusters. Hun opdracht: 10 ideeën bedenken die de milieu-impact van de brouwerij verkleinen, en tevens de andere werknemers sensibiliseren.

Katrien Adriaens, corporate communication manager, vertelt: “Dit project heeft door de intense steun van de directie voor een enorme motivatie bij het personeel gezorgd. De winst ligt vooreerst op het vlak van teamspirit. Zo’n 40% van het personeel was actief betrokken bij de wedstrijd. Uiteraard wilden we bruikbare milieutips inzamelen, die tot besparingen zouden leiden. Met trots kan ik zeggen dat onze teams via zowel ludieke als groots opgezette acties een pak bruikbare milieutips verspreidden.”

Om welke acties ging het?

“De Beerhunters staken thuis uren werk in het maken van een website met forum, waarop tips uitgewisseld konden worden. Het personeel kon er informatie en artikels opvragen. Als kers op de taart organiseerden ze een privé-voorstelling van An Inconvenient Truth van Al Gore. De Nightwatchers pakten het ludieker aan: ze vervormden de wallpapers van Alken-Maes. ‘Op zoek naar verfrissing’ werd dan bijvoorbeeld ‘Op zoek naar verspilling.’ Ze verspreidden ook milieutips op bierflesjes om de rest van het personeel te sensibiliseren.”

De tips werden beoordeeld door de directie op ondermeer haalbaarheid en milieuwinst voor de brouwerij. Zelfs de algemene directeur Milieu van het hele Scottish & Newcastle concern was aanwezig op de uitreiking. Uiteindelijk wonnen de Beerhunters omdat ze de meest bruikbare tips voorlegden die het meest zouden besparen. Ze trekken in maart 2008 naar een zusterfabriek in Helsinki, waar ze naast stadsbezoeken ook met de lokale directie van gedachten mogen wisselen.


Praktijk?

Katrien Adriaens: “Van de 25 technische voorstellen die we kregen zijn er inmiddels 17 goedgekeurd door de directie. Ze worden al uitgevoerd. Het gaat soms om kleine dingen zoals tijdig de lichten doven, maar ook de gewoonte kweken om steevast de watertoevoer af te sluiten na het stopzetten van de productielijnen. Ons personeel zorgt nu al voor duizenden euro’s besparing. Het belangrijkste is dat ze zich gewaardeerd voelen door de directie: hun ideeën worden werkelijk gebruikt.”

Uw selectie

  • Praktijkvoorbeelden
  • MVO communicatie en rapportering
Terug naar selectie


Navigatie


Zoeken



© MVO Vlaanderen Koning Albert-II laan 35 bus 20, 1030 Brussel info@mvovlaanderen.be tel. +32 (0)2 774 60 35 disclaimer
MVO Vlaanderen is een initiatief van Vlaamse overheid naar boven